The Wall (2017)

Recensie The Wall CinemagazineRegie: Doug Liman | 90 minuten | drama, thriller, oorlog | Acteurs: Aaron Taylor-Johnson, John Cena, Laith Nakli

Een hele simpele verhaalopzet kan soms leiden tot een intrigerende en intense film. Personages en locaties zijn schaars, wat kan zorgen voor een uiterst persoonlijk eindproduct (films als ‘Reservoir Dogs’ en ‘Locke’ schieten te binnen). Het kan echter een heel andere kant op gaan: een gebrek aan variatie is een gevaar voor ieder verhaal, het risico dat een dergelijk scenario saai en eentonig is blijft altijd aanwezig. Regisseur Doug Liman, die we onder andere kennen van intense actiefilms als ‘The Bourne Identity’ en ‘Edge of Tomorrow’, waagt zich eraan en kiest voor zijn film‘The Wall’ een onderwerp (de oorlog in Irak) dat heel makkelijk interessant te houden moet zijn. Tenminste, dat zou je denken.

De oorlog in Irak dus. Maar waar Liman vaak voor de grote actiescènes gaat, daar houdt hij het in ‘The Wall’ zoals gezegd kleinschalig. We volgen twee Amerikaanse militairen. Sergeant Matthews (John Cena) en sergeant Isaac (Aaron Taylor-Johnson) zijn op een missie door de woestijn. Maar wanneer Matthews wordt neergeschoten door een scherpschutter, moet Isaac snel dekking zoeken in een open veld. Hij vindt een muurtje waar hij zich achter kan verschuilen. Vanuit daar zal hij Matthews aan de praat moeten blijven houden en zelf proberen de scherpschutter uit te schakelen.

De acteurs doen erg hun best, dat mag zeker gezegd worden. Johnson is zoals altijd in vorm en John Cena is de volgende in een lange lijn van worstelaars die blijkt te kunnen acteren. Uitblinken is er echter niet bij, in niets eigenlijk. En dat is vrij jammer, want films in een dergelijke kleine opzet moeten veel indruk maken om interessant te blijven. In ‘The Wall’ blijft het allemaal wat oppervlakkig en wordt het op een gegeven moment zelfs een beetje saai.

En dat is best knap voor een film die nog geen negentig minuten lang is en ook nog eens van een capabele regisseur als Doug Liman. Dit had een hele vlotte film kunnen zijn, die bovendien wat had te zeggen over de toch wel vrij controversiële oorlog in Irak. Maar ondanks dat het wel allemaal vrij persoonlijk wordt gehouden, ligt daar absoluut niet de kracht van ‘The Wall’.

Onkijkbaar is de film overigens dan weer niet. Het is nog steeds prima geschoten en zoals gezegd zijn de twee hoofdrolspelers thuis in hun rol. Er zijn zelfs momenten dat de intensiteit wat omhoog wordt geschroefd om vervolgens weer te vervallen in saaie opvulling. Films die zo personagegedreven en klein van schaal zijn staan vaak open voor interpretatie en zetten aan tot hevige nabesprekingen. Maar ‘The Wall’ zal waarschijnlijk eerder in de vergetelheid geraken.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 8 juni 2017
DVD- en blu-ray-release: 10 oktober 2017