The War with Grandpa (2020)

Recensie The War with Grandpa CinemagazineRegie: Tim Hill | 98 minuten | komedie, drama | Acteurs: Robert De Niro, Uma Thurman, Rob Riggle, Oakes Fegley, Laura Marano, Cheech Marin, Jane Seymour, Christopher Walken, Juliocesar Chavez, Isaac Kragten, T.J. McGibbon, Poppy Gagnon, Lydia Styslinger, Joe Gelchion, Colin Ford, Faizon Love, Rutanya Alda

Als je als acteur alles hebt bereikt wat je wilde bereiken, wat doe je dan? In het geval van Robert De Niro is dat acteren in films waar je zin in hebt. Dat het hier vaak om tenenkrommend slechte producties als ‘Dirty Grandpa’ gaat, doet niet ter zake. Het siert deze acteur dat hij gewoon doet waar hij zin in heeft en zich niet laat beïnvloeden door zijn fans die dit acteerkanon liever in serieuzer werk zien. Toegegeven: het is ook vrij schrijnend om de man die in iconische meesterwerken als ‘Taxi Driver’, ‘Cape Fear’ en ‘The Godfather II’ zat in platte sekskomedies te zien. Maar als deze senior daar gelukkig van wordt, waarom niet? Ook ‘The War with Grandpa’ zal fans van het eerste uur niet gelukkig maken. Gelukkig is deze oubollige komedie niet zo pijnlijk slecht als die andere film met ‘Grandpa’ in de titel.

In ‘The War with Grandpa’ mag opa (De Niro) na het overlijden van zijn vrouw bij zijn kinderen inwonen. Dat vindt zijn kleinzoon Peter (Oakes Fegley) in eerste instantie leuk nieuws, totdat blijkt dat grootvader op zijn kamer gaat slapen. Peter moet naar zolder toe en dat is niet naar zijn zin. Dus wat doe je dan als tienjarige bengel? Juist, je verklaart je opa de oorlog! Grootvader is echter een waardig tegenstander.

Regisseur Tim Hill wilde een sympathieke film voor kinderen inblikken. Daar is hij zeker in geslaagd, want ‘The War with Grandpa’ zal zeker de juiste snaar raken bij de doelgroep. Deze kruising tussen ‘Home Alone’ en ‘Step Brothers’ gaat lekker over de top zonder grof te zijn. Dit is een cartooneske komedie die het goed zal doen op regenachtige dagen en tijdens familieavonden waar de kinderen een film mogen uitkiezen.

De Niro heeft het goed naar zijn zin en zet een sympathieke en ondeugende grootvader neer. Hij krijgt goed tegenspel van Fegley en hun chemie is leuk om naar te kijken. Dit is geen ‘Taxi Driver’, maar wel gewoon een leuke familiefilm waarin De Niro goed spel levert. In zijn genre is deze film alleraardigst. Dikke voldoende dus.

Bioscooprelease: 16 september 2020
DVD- en blu-ray-release: 24 februari 2021