The War Within (2005)

Regie: Joseph Castelo | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Ayad Akhtar, Firdous Bamji, Nandana Sen, Sarita Choudhury, Charles Daniel Sandoval, Varun Sriram, Anjeli Chapman

In ‘The War Within’ word je een kijkje in het hoofd van een Pakistaanse zelfmoordterrorist gegund. In de wirwar van botsende emoties, overheerst twijfel. De Pakistaanse Hassan (Akhtar) heeft een lange reis achter de rug. Nadat hij in Parijs is opgepakt wegens zijn vermeende lidmaatschap van een terroristencel, is er iets geknapt in het hoofd van de man. Hassan ontvlucht Frankrijk en besluit om zijn jeugdvriend in Amerika op te zoeken. Deze Sayeed is blij om zijn oude kameraad te zien en neemt hem op in zijn familie. Dat Hassan niet meer de oude is en er duistere denkbeelden op nahoudt, weet Sayeed niet.

‘The War Within’ laat zien hoe mensen kunnen ontsporen. Na zwaar te zijn mishandeld zonder reden, breekt er iets in het hoofd van Hassan. De eens zo zorgzame man verandert in een in zichzelf gekeerde terrorist. De onschuldige uitstraling van Akhtar maakt het drama nog overtuigender dan het al is. Het acteerwerk en de intense sfeer zijn van grote klasse, zodat ‘The War Within’ nooit in een slap melodrama vervalt. Af en toe kan de regisseur het niet laten om zijn personages mooie volzinnen uit te laten spreken over hoe mooi Amerika is, maar het zij hem vergeven. De film heeft het hart op de goede plaats en het ingetogen acteerwerk en de sterke spanningsboog houden de film gaande èn interessant. De strakke regie en de menselijke benadering van een zeer omstreden en gevoelig thema, maken het af.

Regisseur Joseph Castelo heeft een moedige, maar vooral mooie film gemaakt. Dat de film geen partij kiest, is helemaal mooi. Er zijn geen helden en schurken. Enkel verliezers. De intelligente en volwassen manier waarop de lijdensweg van Hassan in beeld wordt gebracht dwingt respect af. Castelo praat niets goed en plamuurt zijn film ook niet dicht met tekst. Beeld en geluid spreken voor zich.