The War Zone (1999)

Regie: Tim Roth | 98 minuten | drama | Acteurs: Ray Winstone, Tilda Swinton, Lara Belmont, Freddie Cunliffe, Annabelle Apsion, Kate Ashfield, Colin Farrell, Aisling O’Sullivan, Megan Thorp, Kim Wall

In het regiedebuut van acteur Tim Roth ‘The War Zone’ wordt een van de laatste taboes in de (westerse) maatschappij belicht. Namelijk incest. Dit toch al pijnlijke onderwerp wordt door de regisseur ook nog eens keihard onder de aandacht gebracht. De impact van deze film komt net zo hard aan als de klap van een mokerhamer.

De prent begint erg sterk met de introductie van een gezin waar het om draait. De onderlinge verhoudingen worden uiteengezet. Het wordt je als kijker namelijk al snel duidelijk dat de band tussen vader en dochter niet normaal is. De vader misbruikt zijn kind. De moeder wendt zich af van dit drama en de zoon is flink aan het puberen en probeert zijn plaats in de wereld te vinden. Geen vrolijke situaties die je voorgeschoteld krijgt. Maar het wordt steeds erger, al vanaf het begin van de prent wordt het al duidelijk dat de neerwaartse spiraal van destructie pas begonnen is. Een gelukkig einde is vanaf de start van de film al niet meer denkbaar.

‘The War Zone’ is een van de meest deprimerende en moeilijke films die er ooit gemaakt zijn. Incest is dan ook een erg zwaar beladen onderwerp, maar Roth spaart de kijker niet en laat enkele scènes nogal confronterend en expliciet zien. Maar de regisseur gebruikt geen shockerende plaatjes om te schofferen. Deze harde scènes staan geheel in dienst van het verhaal. Het intense acteerwerk van de cast maakt deze gebeurtenissen des te moeilijker om te verwerken.

Het sterke spel maakt al snel duidelijk dat het om echte mensen gaat en niet om stereotype karikaturen. Er zijn geen helden en schurken in het verhaal. Ieder karakter heeft zijn goede en slechte kanten, er wordt niet in zwart/wit gedacht. In het geval van de vader wordt dat juist extra moeilijk, omdat je deze man hartgrondig wilt haten voor wat hij zijn dochter aan doet. Maar zelfs hij heeft zijn goede kanten. hoe graag we dit ook willen ontkennen, ieder mens bestaart uit goede en slechte kanten. Pure goed- of slechtheid bestaat niet in een mens.

De titel, ‘The War Zone’, slaat op de bunker waar de zoon naar toe gaat als hij zich wil afsluiten van de buitenwereld. Als uiteindelijk deze bunker waar hij een veilig stukje in zag om zich af te zonderen, niet zo veilig blijkt te zijn als hij dacht, volgt een afschuwelijke climax.
Roth’s debuut als regisseur heeft een uiterst schokkende, maar eerlijke film opgeleverd. Beslist niet een film voor een groot publiek, gevoelige kijkers moeten deze prent absoluurt aan zich voorbij laten gaan. Het doet pijn om alle vreselijke gebeurtenissen op je af te zien komen. En dat is juist de bedoeling van de film, om na te denken over alle vreselijke dingen die achter gesloten deuren blijven. Het valt te betwisten of de onsubtiele manier waarop Roth dit in beeld brengt wel de juiste is, maar wat zeker is is dat ‘The War Zone’ een film is die je nooit meer vergeet.

Waardering: 4.5