The Watch (2012)

Regie: Akiva Schaffer | 100 minuten | komedie, science fiction | Acteurs: Ben Stiller, Vince Vaughn, Jonah Hill, Richard Ayoade, Rosemarie DeWitt, Will Forte

Het is een zeer nobel streven: Het oprichten van een vrijwillige buurtpolitie die de ‘echte’ politie helpt omdat zij de drukte niet meer aankunnen. Aanleiding voor dit initiatief van Evan (Ben Stiller), inwoner van het Amerikaanse slaapstadje Glenview in Ohio, is de brute moord op een van zijn vrienden, Antonio Guzman (Joe Nunez). Helaas voor Evan, een simpele burger die door hard werken baas van een grote supermarktketen is geworden, loopt de rest van Glenview niet echt warm voor dit idee. De enigen die zich voor de buurtpolitie aanmelden zijn Bob (Vince Vaughn), Franklin (Jonah Hill) en Jamarcus (Richard Ayoade). Ondanks deze lage opkomst besluiten ze door te zetten en is de oprichting van de neighborhood watch een feit.

Al snel komt het viertal erachter dat er veel meer in de buurt gaande is dan een enkele moordpartij. De moord blijkt namelijk het werk te zijn van aliens die klaarblijkelijk in Glenview het perfecte plaatsje zien om hun plan om de aarde te veroveren te starten. Het is een verhaal dat verder niet al te veel voorstelt en gelukkig heeft ‘The Watch’ ook niet de intentie om al te serieus te worden genomen. Het is een redelijk simplistische komedie die de vele grappen in een hoog tempo op de kijker afvuurt. De grappen zijn van een zeer wisselend niveau. Toegegeven, je zult af en toe zeker moeten lachen maar het zijn veelal makkelijke, puberale grappen over met name seks waar de makers zich toe verlagen. Zo blijkt de zwakke plek van de aliens hun geslachtsdeel te zijn omdat hier hun hersenen zitten en hebben we een (te) lange dialoog tussen Evan en Bob over Evan die onvruchtbaar is en hierdoor geen kinderen kan krijgen, met nogal flauwe grappen hierover als gevolg.

Hoewel de cast uit gedegen acteurs bestaat, die allen ruimschoots ervaring in soortgelijke films hebben opgedaan, slaagt deze er niet in om ‘The Watch’ boven de middelmaat uit te tillen. Elk lid van de groep heeft zo zijn eigen reden om de buurt te willen beschermen. Zo is Franklin al meerdere keren voor een functie bij de ‘echte’ politie afgewezen en wil hij op deze manier bewijzen dat hij geen loser is. Vreemde eend in de bijt Jamarcus wil gewoon bij de groep horen omdat hij nieuw in de buurt is en zo meer mensen kan leren kennen en ook Bob lijkt het vooral leuk te vinden om met wat mensen gezellig de avond door te brengen en de nodige biertjes te drinken omdat zijn vrouw voor werk vaak op reis is. Echt enorm veel chemie tussen de acteurs onderling is er niet te bespeuren. Van dit ervaren viertal, aangevuld door Rosemarie DeWitt die in een veel te bescheiden rol de vrouw van Evan mag spelen, mocht zeker meer verwacht worden.

Wat rest is dan ook een komedie die niet bijster veel om het lijf heeft. Het positieve aan een film als deze, die qua humor duidelijk voor kwantiteit boven kwaliteit gaat, is dat er van de vele grappen ook wel een aantal geslaagde tussen zitten. Je zult echt regelmatig moeten lachen en als science fiction komedie is ‘The Watch’ zeker geen mislukking te noemen. Dus zet je verwachtingen lekker laag; dan zul je merken dat de 100 minuten die ‘The Watch’ duurt redelijk rap voorbij gaan.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 23 augustus 2012