The Watcher – Looking Glass (2018)

Recensie The Watcher (Looking Glass) CinemagazineRegie: Tim Hunter | 104 minuten | thriller | Acteurs: Nicolas Cage, Robin Tunney, Marc Blucas, Ernie Lively, Jacque Gray, Kassia Conway, Bill Bolender, Barry Jay Minoff, Kimmy Jimenez, Jason K. Wixom, Sila Agavale, Rebecca Beckham, Pascoalina Dunham

In Amerika heeft ‘The Watcher’ een andere titel, namelijk ‘Looking Glass’. Ook in de Nederlandse bioscopen verscheen de film onder deze titel. Nu de film voor de thuismarkt is uitgebracht, heet ‘Looking Glass’ ineens ‘The Watcher’. Waarom deze naamsverandering is doorgevoerd, blijft gissen. Het is namelijk niet zo dat dit de slechtste film ooit is uit Nicolas Cage zijn oeuvre. Integendeel. Tussen de eindeloze stroom middelmatige producties waarin deze markante acteur zijn gezicht laat zien, is dit een prima film. ‘The Watcher’ – of ‘Looking Glass’ – gaat uiteraard niet de geschiedenisboeken in als meesterwerk, maar feit is wel dat dit een vermakelijke B-film is. Een film waarin Cage vrij aardig acteert zelfs!

In ‘The Watcher’ draait het om Ray (Cage) en zijn vrouw Maggie (Robin Tunney). Dit stel wil graag opnieuw beginnen en koopt een oud motel. Het motel staat in een woestijn. Wanneer Ray in het hotel een dubbelzijdige spiegel ontdekt, is hij getuige van een gruwelijke moord. Ray komt terecht in een dodelijk kat-en-muisspel en zal alles op alles moeten zetten om zijn vrouw te redden.

Deze film is een vreemde mengeling van een drama, thriller en moordmysterie. Dat klinkt als een bijzondere genrecocktail en dat is het ook. Regisseur Tim Hunter heeft ballen. Helaas levert dat naast een speciale kijkervaring tegelijkertijd een onevenwichtige film op. Ideaal gebied voor Cage, want hij kan zijn hele acteerpalet op de wereld loslaten (lees: ingetogen spel in combinatie met Cage-neske uitbarstingen).

De grootste manke van deze film is de vreemde opbouw. De film begint als duister relatiedrama, waarna het vervolgens in een geheimzinnige thriller verandert, om tenslotte te verzanden in een meanderend moordmysterie. De cast heeft er zichtbaar moeite mee. Het introverte personage dat Tunney vertolkt verandert bijvoorbeeld halverwege in een soort femme fatale. Ook de soundtrack is aan veranderingen onderhevig. Wat begint als een broeierige score verdwijnt halverwege naar de achtergrond om vervolgens in de finale weer naar voren te komen.

‘The Watcher’ is onevenwichtig, raar en grotesk. En vermakelijk! Omdat deze film alle kanten op springt, is de verrassing groot. Cage is redelijk op dreef en Tunney ook. Prima tijdverdrijf voor een druilerige dag.

Bioscooprelease: 30 augustus 2018
DVD- en blu-ray-release: 28 december 2018