The Water Horse – Water Horse: The Legend of the Deep (2007)

Regie: Jay Russell | 113 minuten | avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Alex Etel, Ben Chaplin, Emily Watson, Brian Cox, Priyanka Xi, David Morrissey, Bruce Allpress, Eddie Campbell, Peter Corrigan, Carl Dixon, Craig Hall, Ian Harcourt, Rex Hurst, Bill Johnson, Lorraine McDonald, Marshall Napier, Edward Newborn, Louis Owen Collins, William Russell, Erroll Shand, Joel Tobeck, Ben van Lier

‘The Water Horse’ is een tedere film naar het prachtige boek van Dick King-Smith – bekend van de inmiddels klassieke familiefilm ‘Babe’. Ondanks het redelijk kleine budget hebben de makers er toch een mooi spektakel van proberen te maken. Qua acteurs is er gekozen voor talent, en niet voor bekende namen, wat zo zijn voors en tegens heeft. Al is ‘The Water Horse’ uiteraard een fantasy-verhaal, het vertoont meer overeenkomsten met een film als ‘Free Willy’ dan met bijvoorbeeld ‘The Chronicles of Narnia’ – een film die zich ook afspeelt in Groot Britannië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met andere woorden: ‘The Water Horse’ is – afgezien van het monster dan – een aardig realistisch (lijkende) film.

De op de achtergrond spelende Tweede Wereldoorlog voegt iets toe aan het verhaal, zonder het onnodig zwaar te maken. Enigszins jammer is dat er is gekozen een groot deel van film op te nemen in Nieuw-Zeeland in plaats van Schotland. Zo zijn vele scènes in Loch Ness eigenlijk opgenomen in Lake Whakatipu, Nieuw-Zeeland. Ook al ziet de omgeving er schitterend uit, voor de fans doet het wellicht er toch iets aan af dat het grootste gedeelte niet op de originele plek is geschoten. De acteurs houden hun hoofd goed boven water en vooral de jonge Angus, gespeeld door Alex Etel doet het goed. Ook Emily Watson zet een topprestatie neer, al zal ze na deze film nog steeds niet zijn doorgebroken bij het grote publiek. Jammer, want dat verdient ze wel.

Terwijl iedereen zijn best doet wat van de film te maken laat de plot toch de nodige steekjes vallen. Het verhaal is voorspelbaar – soms tot op het irritante toe – en laat weinig verrassends zien. De CGI van het monster is bijvoorbeeld erg mooi, maar geen reden om het maar elke keer in beeld te laten komen. Voor een film die zich richt op kinderen komt hij wat laat op gang en kabbelt hij rustig voort, om pas tegen het eind echt spannend te worden. Alles bij elkaar is ‘The Water Horse’ erg mooi gedaan – zeker gezien het wat lage budget. Hadden de schrijvers net zoveel hun best gedaan als de acteurs was het verhaal veel beter uit de verf gekomen dan nu. Dan is ‘Babe’ toch vele malen beter gelukt.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 14 februari 2008