The Way He Looks – Hoje eu quero voltar sozinho (2014)

Regie: Daniel Ribeiro | 95 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Ghilherme Lobo, Fabio Audi, Tess Amorim, Selma Egrei, Eucir de Souza, Isabela Guasco, Victor Filgueiras, Naruna Costa, Júlio Machado, Lúcia Romano

Het was een van de verrassender prijswinnaars tijdens de Berlinale van 2014; de Braziliaanse film ‘The Way He Looks’ sleepte zowel de FIPRESCI-Award (van de internationale organisatie van professionele filmjournalisten en –critici) als de Teddy Award (voor films waarin homoseksualiteit een belangrijke rol speelt) in de wacht. Niet slecht voor de jonge Braziliaanse schrijver/regisseur Daniel Ribeiro (1982), voor wie dit pas zijn eerste speelfilm is. Aan de basis van de film ligt zijn eigen korte film uit 2010, ‘Eu não quero voltar sozinho’, waarin dezelfde drie jonge hoofdrolspelers dezelfde rollen spelen. Ribeiro werkte dat verhaal, dat oorspronkelijk slechts zeventien minuten in beslag nam, uit tot een innemende coming-of-age story van 95 minuten en de manier waarop hij dat heeft gedaan verdient veel lof.

De zwoele, luie zomer is voorbij en Leonardo (Ghilherme Lobo) en zijn beste vriendin Giovana (Tess Amorim) beginnen aan het nieuwe schooljaar als de knappe nieuweling Gabriel (Fabio Audi) de klas binnenstapt. Plotseling zijn de twee niet meer zo onafscheidelijk als voorheen, zeker niet wanneer Giovana ontdekt dat Gabriel niet die eerste grote liefde wordt waar ze altijd van gedroomd heeft. Bovendien gaat hij een steeds grotere rol spelen in Leonardo’s leven. Leo is blind vanaf zijn geboorte en zijn beste vriendin fungeerde jarenlang als zijn ‘ogen’, zijn gids. Alsof zijn groeiende gevoelens voor Gabriel nog niet genoeg zijn, voert Leo ook een hevige strijd met zijn lieve, maar overbezorgde ouders. Vooral zijn moeder verstikt hem met haar constante betutteling en bemoeienissen. Het benauwt hem zo, dat hij serieuze navraag doet naar een uitwisselingsprogramma. Waar zijn moeder het hem direct verbiedt, blijkt zijn vader in elk geval open te staan voor het idee.

Een jongen van een jaar of zestien die streeft naar onafhankelijkheid van zijn ouders en worstelt met zijn ware identiteit: het klinkt niet als iets wat we niet al vaker op het witte doek hebben gezien. Maar ‘The Way He Looks’ weet je desondanks met gemak in te palmen met zijn charme, puurheid en warmte. Hoewel de drie hoofdrolspelers toch echt acteurs zijn, komen ze bijzonder levensecht over en sluit je ze stuk voor stuk in je hart. Schrijver en regisseur Daniel Ribeiro zoekt de magie in kleine, veelbetekenende scènes die je hart weten te raken. Die waarin Gabriel de aarzelende Leo leert dansen bijvoorbeeld, of de scène tussen Leo en zijn vader, waarin ze tijdens een scheerbeurt een goed gesprek hebben over opgroeien en onafhankelijkheid. De liefde en tederheid spat ervan af en dat zie je tegenwoordig niet meer zo vaak. Daniel Ribeiro is een filmmaker om in de gaten te houden. Zijn eerste speelfilm is er in elk geval eentje die je zonder enige moeite vertedert en verwarmt.

‘The Way He Looks’ wordt vertoond tijdens het Gay & Lesbian Summer Festival 2014 en verschijnt donderdag 30 oktober 2014 op DVD.