The Wedding Planner (2001)

Regie: Adam Shankman | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jennifer Lopez, Matthew McConaughey, Bridgette Wilson, Justin Chambers, Judy Greer, Alex Rocco, Joanna Gleason, Charles Kimbrough, Kevin Pollak, Fred Willard, Lou Myers, Frances Bay, Kathy Najimy, Cortney Shounia, Philip Pavel, Natalia Jaroszyk, F. William Parker, Caisha Williams, Dan Finnerty, Fabiana Udenio, Bree Turner, Don West, Susan Mosher, Peter Brown, Adam Loeffler, Chelsea Hollingsworth, Bianca Brockl, Karon Bihari, Nikki Arlyn, Seth Howard, Greg Lauren, Magali Amadei, Phil Chong, Lydell M. Cheshier, Dee Dee Weathers, Harry Danner, Anthony Catala, Betsy Brockhurst, Huntley Ritter, Joan Del Mar, Raphaela Kleiman, Rocco Vienhage, Marc Shaiman, Hollie Beach, Christopher D.Childers, Chris Daher, Carina Dawn, Micki Duran, Jake Gentry, Samuel Givens, Gordon Hart, Jim Hechim, James Howell, Erik Hyler, Whayne Jerome-Clayton, Mario Lara, Julio Macat, Bobby Pappas, Maurice Schwartzman, Adele Uddo

‘The Wedding Planner’ uit 2001 is een film die wellicht niet tot de meest briljante uit de geschiedenis behoort, maar toch sinds die tijd zichtbaar is gebleven in het genre romkom. Waarschijnlijk niet in de laatste plaats door grootheden Jennifer Lopez en Matthew McConaughey. Voor vele liefhebbers vormen zij het perfecte koppel om bij weg te zwijmelen, waarbij anderen direct voor een glazuurbehandeling naar de tandarts snellen. You love it or you hate it.

Grote, meeslepende, over-de-top Amerikaanse trouwerijen, daar draait om in deze film. Op zich al een eye opener voor de Nederlandse nuchtere kijker die niet beter weet dan een receptie en een lopend buffet. De strakke regie is in handen van wedding expert Maria Fiore (Lopez). Gewapend met een gordel van handige potjes, flesjes, naaigerei en andere gereedschappen laat zij niets aan het toeval over waar het ‘t huwelijk van een ander betreft. Ook waar het ’t geruststellen van een hysterische bruid aangaat heeft Maria telkens haar standaard helende woorden paraat.

Eén ding is zeker, Maria is de beste wedding planner van het land. En als er dan wordt getoond hoe Maria ’s avonds na een lange en drukke dag alleen thuis komt, weten we natuurlijk al waar de filmmaker heen wil. Eigenlijk is het dan alleen nog wachten op het moment dat Steve (McConaughey) ten tonele verschijnt. Daar is ie dan! Als een ware held redt Steve Maria van een rollende afvalcontainer die haar dreigt te verpletteren. Een dergelijk tafereel verwacht je dan juist weer niet… Maar of het nou direct op de lachspieren werkt? Nee, in ‘The Wedding Planner’ valt niet heel veel te lachen. We doen het met een glimlach op z’n tijd. Ook de markerende, haast tekenfilmachtige muziek maakt dit niet goed.

Regisseur Adam Shankman is zich eigenlijk pas sinds ‘The Wedding Planner’ gaan toeleggen op filmregie. In de jaren daaraan voorafgaand werkte Shankman als choreograaf aan een reeks van films. Ook choreografeerde hij voor de Spice Girls en was Shankman te zien als jurylid in ‘So You Think You Can Dance’. Maar of het pijnpunt van ‘The Wedding Planner’ nu bij de gebrekkige regie ligt is maar de vraag. Het grote probleem lijkt toch echt bij het weinig verrassende verhaal te liggen. De voorspelbaarheid van deze film dreigt namelijk naar het vervelende te neigen. Ook al komt voorspelbaarheid in dit genre vaker voor. ‘The Wedding Planner’ kent vrijwel geen compensatie voor deze tekortkoming. Niet in humor, niet in romance.

Hoe dan ook weten de twee knappe en wereldberoemde gezichten deze film toch niet helemaal door het afvoerputje te laten verdwijnen. Maar uiterlijk doet daarin een hoop.

Tjeerd Kooistra

Bioscooprelease: 15 maart 2001