The Wedding Ringer (2015)

Regie: Jeremy Garelick | 101 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kevin Hart, Josh Gad, Affion Crockett, Kaley Cuoco-Sweeting, Jorge Garcia, Dan Gill, Corey Holcomb, Ken Howard, Colin Kane, Cloris Leachman, Jenifer Lewis, Alan Ritchson, Mimi Rogers, Aaron Takahashi, Olivia Thirlby, Whitney Cummings, Ignacio Serricchio, Nicky Whelan, Patrick Carlyle

Er gaat vast meer fout op of rond film-bruiloften dan in het echte leven. Uit de hand gelopen vrijgezellenfeestjes (‘The Hangover’), ruzie tussen vriendinnen (‘Bride Wars’), zich onmogelijk gedragende familieleden (‘Rachel Getting Married’) of bijna-getrouwden die toch maar voor een andere levenspartner gaan dan aanvankelijk de bedoeling was (wegens spoilers noemen we hier maar geen voorbeelden). In ‘The Wedding Ringer’ zien we zo’n over de top verhaal, dat nergens uit het leven gegrepen voelt en misschien juist daarom zo lekker wegkijkt.

Doug Harris (Josh Gad) is nogal een loner. Als kind moest hij zo vaak verhuizen vanwege het werk van zijn vader, dat vriendjes maken geen zin had. Eenmaal op de universiteit bleken zijn sociale capaciteiten dermate onderontwikkeld, dat ook daar niet de basis werd gelegd voor langdurige vriendschappen. En toch heeft Doug, inmiddels wees, nu een vriend nodig, die kan fungeren als getuige op zijn bruiloft. Of liever: acht vrienden. Hij gaat namelijk bijna trouwen met Gretchen (Kaley Cuoco-Sweeting), een ontzettend mooie vrouw, zo één waarvan hij niet eens gedacht heeft dat ze met hem wilde praten, laat staan ‘ja’ zeggen op de vraag of ze met hem wil trouwen! Voor de uitgebreide bruiloft die Gretchen heeft uitgedacht, heeft hij namelijk niet één getuige, maar ook nog eens zeven bruidsjonkers nodig.

Wanneer Doug een aantal wanhopige telefoontjes heeft gepleegd met mannen die hem nauwelijks kunnen plaatsen, is hij ten einde raad. Het bedrijf Best Man, Inc. biedt uitkomst. Eigenaar Jimmy Calahan (Kevin Hart) leent zich namelijk uit als getuige. Hij biedt diverse pakketten aan, in oplopende intensiteit, en hij is zo goed dat niemand achter het bedrog komt. Doug is al snel overtuigd, al vindt Jimmy het wel een slopende klus: waar vindt hij in zo’n korte tijd zeven andere mannen die niet alleen willen, maar ook de schijn op kunnen houden? De zeven mannen die hij uiteindelijk vindt zijn zo uiteenlopend als maar kan, wat natuurlijk allerlei hilarische situaties oplevert.

‘The Wedding Ringer’ is meer buddykomedie dan romkom, en past daarbij uitstekend in de lijn van ‘I Love You, Man’ en ‘The Wedding Crashers’. Overigens wordt het niveau van die twee voorgangers niet gehaald, lang niet alle grappen raken doel, een enkele is bijzonder vulgair (iets met pindakaas en een hond) en er zitten een hele sequentie in die in de montagekamer hadden mogen sneuvelen (die op het modderige sportveld). Jimmy drukt Doug zo vaak op het hart dat hun relatie uitsluitend zakelijk is, dat je op je klompen kunt aanvoelen dat dat eerder de spanningsboog gaat vormen dan de vraag of de heren de schijn op kunnen houden. Geeft niets, de groeiende vriendschap tussen Jimmy en Doug wordt geloofwaardig gebracht.

De energieke Kevin Hart is een aanwinst voor de film; naast het feit dat hij rap van tong is, maakt hij ook indruk in de meer emotionele momenten. Josh Gad (Olaf uit ‘Frozen’) weet het publiek eveneens voor zich te winnen. Kaley Cuoco-Sweeting, bekend van “The Big Bang Theory”, krijgt maar weinig te doen, evenals de andere bijrollen. Let op de referenties naar andere films of series, zoals ‘Cuban Fury’, ‘The Usual Suspects’ en “Lost”. ‘The Wedding Ringer’ is best te pruimen als je niet al te hoge verwachtingen hebt, maar het is wel een film die veel sprankelender had kunnen zijn.

DVD- en blu-ray-release: 19 augustus 2015