The Whistleblower (2011)

Regie: Larysa Kondracki | 112 minuten | drama | Acteurs: Rachel Weisz, Vanessa Redgrave, Monica Bellucci, David Strathairn, Nikolaj Lie Kaas, Roxana Condurache, Paula Schramm, Alexandru Potocean, William Hope, Rayisa Kondracki, Jeanette Hain, Benedict Cumberbatch, David Hewlett, Coca Bloos, Luke Treadaway

Het opmerkelijke besluit van de rechter om de voogdij van de kinderen van de Amerikaanse agente Kathryn Bolkovac (Rachel Weisz) toe te wijzen aan haar ex-man zorgt ervoor dat Kathryn meer in de buurt van haar kinderen wil gaan wonen. Om te verhuizen heeft ze geld nodig en dus solliciteert ze naar de lucratieve functie als ‘peacekeeper’ in Bosnië. Hoewel de burgeroorlog verleden tijd is, zijn de verschillen in dit land nog duidelijk merkbaar en leeft men nog altijd op gespannen voet. Eenmaal in Bosnië krijgt Kathryn al snel lucht van mensensmokkel en prostitutie waarbij de Verenigde Naties en andere instanties een actieve rol lijken te spelen. Om iets te kunnen betekenen voor de ontvoerde meisjes besluit Kathryn op onderzoek uit te gaan.

In ‘The Whistleblower’ worden we meegetrokken in de verderfelijke wereld van de vrouwenhandel. Nog erger is het feit dat alom gerespecteerde instanties en de VN hier ook een slaatje uit proberen te slaan en zelfs actief meewerken aan deze vrouwenhandel. Hoewel het verhaal qua informatie erg schokkend is en een aantal scènes dit ook wel zijn, wordt het soms allemaal wel erg zwart-wit neergezet. De good en bad guys vervullen hun rol met glans, maar hun personages laten geen ruimte voor een tussenweg, terwijl juist daar in het dagelijkse leven natuurlijk vooral sprake van is. Dat de film je niet vol verbijstering achterlaat mag wel degelijk op het conto van regisseur Larysa Kondracki geschreven worden. ‘The Whistleblower’ heeft teveel tijd nodig om daadwerkelijk te intrigeren en blijft vaak wat braafjes. Wellicht neemt de regisseur weinig risico omdat dit haar eerste lange speelfilm is. De scènes waarin we de meisjes zien die slachtoffer zijn geworden van deze mensenhandel slaan wel als een bom in. De martelingen van de meisjes en hun angst voor de gevolgen als ze iets over hun ‘bazen’ zouden vertellen zijn zeer sterk, mede door het onbevredigende slot van de film.

Rachel Weisz (‘The Mummy’, ‘The Fountain’) zet haar personage prima neer, al is ze aan het begin een misschien iets te naïeve vrouw, die steeds verder verstrikt raakt in het web van de mensenhandel en de rol van hooggeplaatsten hierin. Haar ongelijke strijd hiertegen roept verbijstering op over het handelen van hulptroepen en brengt zeer duidelijk de boodschap over dat waar je ook bent en in welk gezelschap je ook verkeert er altijd zaken zullen zijn die het daglicht niet kunnen verdragen.

De bijrollen van Monica Bellucci (‘Irréversible’), Vanessa Redgrave (‘Howards End’) en Nikolaj Lie Kaas (‘Brødre’) lijken op hun lijf geschreven en bieden meer dan alleen het leuke weerzien van bekende acteurs.

‘The Whistleblower’ is in feite een film over de nasleep van de burgeroorlog in Bosnië. Het dramatische aspect hiervan wordt helaas te veel onderbelicht en blijft daardoor vooral op de achtergrond. ‘The Whistleblower’ brengt een afschuwelijk verhaal, maar slaagt er niet geheel in deze verbijstering voor buitenstaanders op beeld over te zetten.

Meinte van Egmond

Bioscooprelease: 10 november 2011
DVD- en blu-ray-release: 26 april 2012