The White Tiger (2021)

Recensie The White Tiger CinemagazineRegie: Ramin Bahrani | 125 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Adarsh Gourav, Rajkummar Rao, Priyanka Chopra Jonas, Vedant Sinha, Kamlesh Gill, Sandeep Singh, Tilak Raj, Satish Kumar, Harshit Mahawar, Mahesh Pillai

De Britse Booker Prize is een van de meer betrouwbare literaire onderscheidingen. Romans van grote namen als Julian Barnes, Ian McEwan, John Coetzee en Margaret Atwood hebben de prijs inmiddels gewonnen. Een flink aantal winnaars is inmiddels verfilmd (‘Disgrace’, ‘The Life of Pi’, ‘The Remains of the Day’, ‘The English Patient’) of tot tv-serie verwerkt (‘Wolf Hall’). De verfilming van Aravind Adiga’s ‘The White Tiger’, winnaar van de Booker Prize 2009, wekt dus verwachtingen.

‘The White Tiger’ vertelt het verhaal van de jonge Balram. Afkomstig uit een arme familie uit een arm dorp, lijkt de toekomst voor Balram weinig goeds te brengen. Zeker zolang het Indiase kastenstelsel nog niet dood en begraven is. Balram weigert zich echter bij zijn positie neer te leggen. Met talent en bedrog wriemelt hij zich binnen in een rijke en schimmige familie uit New Delhi. Hij wordt chauffeur van Ashok en Pinky, de ruimdenkende zoon en schoondochter van het criminele familiehoofd. Ondanks die promotie lukt het onze held maar niet zich te verheffen boven het niveau van voetveeg. En dan loopt alles gierend uit de hand.

Het boek ‘The White Tiger’ biedt een geloofwaardige blik op de Indiase maatschappij, maar is gepend in de Engelse literaire traditie. Tegelijk ironisch, licht afstandelijk en pijnlijk realistisch. Hetzelfde geldt voor de verfilming. ‘The White Tiger’ kent veel humor, mede door de voice over, die gortdroog de misstanden in de Indiase maatschappij en politiek beschrijft. Verhalen over een corrupte politica die de Grote Socialist heet en over de miljoenen goden die de bevolking ook niet echt verder helpen.

Die humor is hard nodig, want als het om misstanden gaat is de film grimmig en cynisch. De verstikkende hiërarchische structuren dwingen ieder personage, dus ook Balram, om zonder scrupules te gaan voor het eigen belang. Als kijker wil je graag sympathie voor hem voelen, maar toch. Het enige personage dat een beetje sympathie opwekt (Pinky) is typerend genoeg de eerste die de strijd opgeeft.

De beelden van India doen het altijd goed, Adarsh Gourav (Balram) en Priyanka Chopra Jonas (Pinky) zetten geloofwaardige karakters neer, de film heeft een lekker tempo, en net als je de voice over even zat bent houdt hij zijn mond. Zo is ‘The White Tiger’ een even duistere als vermakelijke film over een land dat we nooit helemaal zullen begrijpen.

VOD-release: 22 januari 2021 (Netflix)