The Whole Truth (2016)

Recensie The Whole Truth CinemagazineRegie: Courtney Hunt | 90 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Keanu Reeves, Renée Zellweger, Gugu Mbatha-Raw, Gabriel Basso, Jim Belushi, Jim Klock, Ritchie Montgomery, Christopher Berry, Lara Grice, Nicole Barré, Lucky Johnson, Lyndsay Kimball, Jason Kirkpatrick, Sean Bridgers, Jackie Tuttle, Mattie Liptak, Ryan Grego

Keanu Reeves en Renée Zellweger in een film. Dat had in het begin van dit millennium iedereen dolenthousiast gemaakt. Nu zijn het twee acteurs die af en toe nog iets noemenswaardigs produceren, zoals ‘John Wick’ en ‘Bridget Jones’s Baby’. ‘The Whole Truth’ daarentegen zal weinig eeuwigheidswaarde hebben.

In dit rechtbankdrama speelt Reeves de advocaat Richard Ramsay, die de zoon van zijn oude mentor verdedigt voor de moord op zijn vader. Zellweger speelt de weduwe en (dus) moeder van de verdachte. De zoon, gespeeld door Gabriel Basso, zwijgt in alle toonaarden, hetgeen verdedigen lastig maakt. Het proces volgen we van begin tot eind, afgewisseld met flashbacks van momenten rond de moord en de getroebleerde verhouding tussen de vader en zoon.

Op zich kijkt ‘The Whole Truth’ lekker weg, alleen voelt het verhaal hier en daar gekunsteld aan. De zoon lijkt tijdens het proces wat tekeningen te maken die hem ongeïnteresseerd moeten laten overkomen. Dat die tekeningen later toch een andere waarde blijken te hebben voelt te gemaakt. Het is verre van een “Keyser Söze-momentje”, terwijl daar overduidelijk op gemikt wordt. Een andere constructie, namelijk die van tijdelijke partner van Ramsay, Janelle is bedoeld om de kijker te laten nadenken of de ontwikkelingen wel helemaal koosjer zijn. Maar die rol blijft weer te oppervlakkig, waardoor Janelle eerder zeurderig dan scherp over komt.

Naast die constructies wil de film de kijker ook verrassen met plotwendingen. Toegegeven: soms werken die in zoverre dat je toch gaat nadenken waar nu de waarheid ligt. Maar de grootste verrassing komt te onverwacht. Een rechtbankdrama draait vaak om wie het dan wel heeft gedaan en gedurende het verhaal verwacht je als kijker hints zodat je het zelf kunt oplossen. Deze hints blijven te veel achterwege in ‘The Whole Truth’ waardoor de ontknoping te snel en te onverwacht is.

Van twee voormalige supersterren zou je mogen verwachten dat ze een minder verhaal naar een hoger niveau kunnen tillen. Maar die vlieger gaat helaas niet op. Reeves zet, zoals zo vaak, een oppervlakkig karakter neer en hetzelfde kan gezegd worden over Zellweger. Hoewel ‘The Whole Truth’ uiteindelijk toch draait om de op papier grote sterren, geven die juist niet thuis. Daardoor kabbelt de film zonder je te grijpen naar het einde en kun je na afloop prima door met waar je mee bezig was zonder ook maar een keer terug te denken aan ‘The Whole Truth’.

Ton te Slaa

DVD-release: 21 juni 2017