The Wild Bull-Valu (2007)

Regie: Umesh Vinayak Kulkarni | 123 minuten | komedie, avontuur, romantiek | Acteurs: Atul Kulkarni, Dr. Mohan Agashe, Girish Kulkarni, Amruta Subhash, Veena Jamkar

Kijkers die op basis van de veelbelovende titel ‘The Wild Bull’ een opwindend verhaal verwachten vol spanning en actie, zullen bedrogen uitkomen. De wilde stier uit de titel is slechts het beginpunt voor het verhaal, en mag dan de rode draad vormen binnen de film, uiteindelijk is het een excuus om geheel andere verhaalaccenten te leggen, waarbij de stier bijna gereduceerd wordt tot een McGuffin, het woord dat Hitchcock gebruikte voor een “leeg”, schijnbaar belangrijk object in de film, waar alle personages achteraan zitten.

Hoewel eigenlijk vanaf het begin de toon van de film komisch is, is het toch even jammer wanneer duidelijk wordt dat de stier helemaal niet zo vervaarlijk is als de bevolking doet overkomen. Het beest is groot en onooglijk, maar staat meestal heel rustig ergens te grazen en lijkt in ieder geval niet aan aanvallen of (voor de bevolking) gevaarlijke acties te denken. Als kijker verwacht je toch een waardiger personificatie van alle angsten en grote verhalen van de burgers.

Dit maakt het ook wel weer grappig: al die ophef om de stier, en de grote menigte die de stierenvanger volgt terwijl het beest rustig tien meter verder van de omgeving staat te genieten. En, zoals gezegd, het is de film en regisseur, meer te doen om andere onderwerpen en figuren. Om te beginnen zijn ze allemaal bijzonder in hun sas met de komst van de stierenvanger zelf, en vooral zijn cameraman, die een documentaire wil gaan maken aan de hand van ooggetuigenverslagen en de uiteindelijke vangst van de stier. Het hele concept van een “documentary” is nieuw voor de bewoners en bijzonder spannend. Ze gebruiken het woord dan ook te pas en te onpas. Als er iemand geïnterviewd gaat worden, zeggen ze bijvoorbeeld dat zijn of haar “documentary” gemaakt wordt. De leukste, en terugkerende, grap is dat al deze burgers (natuurlijk) over de stier moeten vertellen, maar in plaats daarvan uitgebreid een verhaal over zichzelf of hun naasten vertellen. En dan misschien zijdelings de stier in het verhaal verwerkt. Bijvoorbeeld in het verhaal van een vrouw dat haar man maagkwalen van de stier krijgt.

Echter, deze grappige gedragingen van de gezellige mensen in het dorp zijn niet genoeg om de film de gehele speelduur lang boeiend te houden. De humor en leuke achtergronden kunnen de film van ruim twee uur niet dragen. Er zitten teveel scènes in de film waarin weinig interessants gebeurt en dit is zonde omdat de film in zichzelf best charmant is. Een inkorting van zo’n half uur had deze debuutfilm van Umesh Vinayak Kulkarni veel goed kunnen doen. Nu blijft ‘The Wild Bull’ iets teveel steken in goede bedoelingen.