The Wolf’s Call – Le chant du loup (2019)

Recensie The Wolf's Call Cinemagazine Regie: Antonin Baudry | 115 minuten | actie, thriller | Acteurs: François Civil, Omar Sy, Mathieu Kassovitz, Reda Kateb, Paula Beer, Alexis Michalik, Jean-Yves Berteloot, Damien Bonnard, Pierre Cevaer, Sébastien Libessart, Paul Granier, Etienne Guillou-Kervern, Guillaume Duhesme, Simon Thomas

In ‘The Wolf’s Call’ (oorspronkelijke Franse titel: ‘Le chant du loup’) heeft Chanteraide (François Civil) het unieke vermogen om zeer nauwkeurig geluiden te identificeren. Dit komt uitstekend van pas bij zijn baan als geluidsspecialist in een onderzeeër, op het gebied van akoestische oorlogsvoering. Aan de hand van de geluiden die de sonar oppikt, maakt hij een analyse van wat er zich nog meer in het water bevindt, zodat de leidinggevende op basis daarvan dan een gefundeerde beslissing kan nemen. Waar ongeoefende luisteraars alleen bewegingen in het water waarnemen, verbindt Chanteraide daar conclusies aan als het model, merk en land van afkomst van het vaartuig. Zelfs een defect of reparatie kan hij onderscheiden.

Wanneer zijn onderzeeër een groep duikers moet redden vanaf de kust van Syrië, hoort Chanteraide een geluid dat hij niet kan plaatsen. Zijn commandant gaat volledig op de mening van de medewerker af. Het resulteert in een spannende reddingsmissie, waarbij veel risico’s worden genomen, maar wat uiteindelijk goed afloopt – de neergehaalde Iraanse helikopter niet meegerekend. Eenmaal terug in Frankrijk laat het Chanteraide echter niet los. Wat voor mysterieuze onderzeeër maakte nu dat geluid? Chanteraide wordt aan alle kanten tegengewerkt en gaat stiekem op onderzoek. Wat hij ontdekt zet de hele politieke situatie in een ander daglicht.

‘The Wolf’s Call’ is een vlotte actiefilm, die regelmatig een loopje neemt met de logica. Gek genoeg is dat iets wat je gedurende het kijken eigenlijk vergeet. De keuzes die de mariniers maken is vaker gebaseerd op het volgen van protocollen dan het gebruiken van gezond verstand en dat maakt de film wat vergezocht. Een belangrijke wending in het verhaal halverwege de film zorgt ook voor opgetrokken wenkbrauwen, maar als je daar niet te lang stil bij staat, houden de spannende gebeurtenissen je snel in de greep.

Civil is een prettige verschijning en hij wordt bijgestaan door doorgewinterde acteurs als Mathieu Kassovitz, Reda Kateb en Omar Sy. Paula Beer is de love interest van Chanteraide. Door haar aandeel in de film is Chanteraide net wat menselijker. De twee hebben beslist chemie, maar haar personage komt later niet meer terug. ‘The Wolf’s Call’ is minder claustrofobisch dan soortgelijke films in het onderzeeër-subgenre en vaart vooral wel bij de stoere en dappere karakters, die desondanks karikaturen blijven. Onderhoudende Franse thriller.

Bioscooprelease: 25 juli 2019
DVD-release: 28 november 2019