The Woman in Black 2: Angel of Death (2014)

Regie: Tom Harper | 98 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Jeremy Irvine, Helen McCrory, Phoebe Fox, Amelia Crouch, Amelia Pidgeon, Casper Allpress, Pip Pearce, Leilah de Meza, Jude Wright, Alfie Simmons, Oaklee Pendergast, Adrian Rawlins, Ned Dennehy, Leanne Best

‘The Woman in Black’ was een van de verrassingen van het filmjaar 2012. De Britse griezelfilm, naar het gelijknamige boek van Susan Hill met Daniel ‘Harry Potter’ Radcliffe en Ciaran Hinds in de hoofdrollen, ademde de sfeer van de klassieke horrorfilms die de Hammer Studios in de vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw uitbracht. Mysterieus, stijl- en sfeervol. De film scoorde prima kritieken en deed het ook niet onaardig aan de box office. Dat er een vervolgfilm is gemaakt, is dan ook niet zo verwonderlijk (een beetje geslaagde horrorfilm krijgt immers al snel een of meerdere sequels). ‘The Woman in Black 2: The Angel of Death’ (2014) kent dezelfde mystieke sfeer als zijn voorganger en de cast – weliswaar zonder de sterren uit de eerste film – zet zijn beste beentje voor. Maar als je op zoek bent naar het betere schrikwerk, zul je ‘The Woman in Black 2’ waarschijnlijk een tikkeltje saai vinden.

De setting is alvast sterk: het verhaal speelt zich af in het Engeland van tijdens de Tweede Wereldoorlog – veertig jaar na het eerste verhaal  – en dat levert de personages in elk geval de nodige ‘back story’ op. Door bombardementen op Londen ontvlucht lerares Eve Parkins (Phoebe Fox) met haar schoolkinderen de stad om een veiliger onderkomen te zoeken op het platteland. Ook schoolhoofd Jean Hogg (Helen McCrory) gaat met hen mee. Ze belanden in het dorpje Crythin Gifford, waar ze piloot Harry Burnstow (Jeremy Irvine) ontmoeten. Hij is gestationeerd op een vliegveld in de buurt van het dorp. Eve, Jean en de kinderen vinden een onderkomen in Eel Marsh House, waarvan wij als kijkers natuurlijk al weten dat het niet zo veilig is als ze denken. Hun aankomst in het verlaten landhuis heeft een duistere kracht wakker gemaakt, de ‘vrouw in het zwart’. Eve gaat samen met Harry op onderzoek uit; wat is het geheim van deze geest?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit tweede deel is niet zo sterk als het eerste. Dat ligt overigens niet aan de setting en de locatie, want die zijn perfect voor een griezelfilm als deze. Het vervallen landhuis, vol duistere hoeken en mysterieuze geluiden, leent zich bij uitstek voor een spookverhaal en ook het feit dat het verhaal zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog blijkt een goede zet. Ook aan de acteurs ligt het niet, want zij doen wat er van ze gevraagd wordt. Het grootste probleem lijkt toch echt de spanning te zijn, of meer concreet het gebrek eraan. Net wanneer het spannend lijkt te worden, gooit regisseur Tom Harper er een clichématig schrikeffect in; en wég is het moment! Goedkoop scoren noemen we dat. Zo helpt Harper zelf dat kleine beetje spanning dat er is om zeep. En als een griezelfilm niet spannend genoeg is, blijft er weinig van over. Gelukkig kan ‘The Woman in Black 2’ leunen op zijn sfeer, het degelijke acteerwerk en dat vermaledijde landhuis. Clichématig of niet, daardoor blijf je toch tot het einde in het verhaal hangen!

Bioscooprelease: 12 februari 2015
DVD- en blu-ray-release: 1 juli 2015