The Woman in Black (2012)

Regie: James Watkins | 95 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds, Janet McTeer, Sophie Stuckey, Roger Allam, Alisa Khazanova, Shaun Dooley, Sidney Johnston, David Burke, Liz White, Aoife Doherty, Alexia Osborne, Victor McGuire, Mary Stockley, Alfie Field, Tim McMullan, Daniel Cerqueira, Teresa Churcher, Misha Handley, Paul J. Dove, Lucy May Barker, Ashley Foster, Emma Shorey

Voor Daniel Radcliffe moet het lastig zijn om ooit nog het imago dat hij door zijn hoofdrol in de ‘Harry Potter’ films heeft gekregen van zich af te schudden. Er zijn maar weinig acteurs die zo sterk aan een filmkarakter gelinkt zijn als de jonge Britse acteur aan Harry Potter. Met zijn hoofdrol in ‘The Woman in Black’ (gebaseerd op het gelijknamige boek van Susan Hill uit 1983) doet hij een eerste serieuze poging om nu ook als acteur in andere films beroemdheid te vergaren (rollen in tv-film ‘My Boy Jack’ en ‘December Boys’ (beiden 2007) even buiten beschouwing latend). En hoewel het in het begin toch even wennen is om Daniel zonder het karakteristieke brilletje rond te zien lopen, is dit iets waar je na de eerste paar scènes overheen bent.

Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) is een Britse advocaat. Voor zijn werk wordt hij naar een klein dorpje gestuurd waar hij een leegstaand huis moet doorzoeken zodat het verkocht kan worden. Bij aankomst in het dorpje is het al meteen duidelijk dat er meer gaande is. Niemand zit echt op de komst van Arthur te wachten en als ze merken dat hij naar het oude, verlaten huis wil, proberen ze hem met man en macht op andere gedachten te brengen. Alleen meneer Daily, die hij op de heenweg ontmoet heeft, lijkt hem echt te willen helpen. Al snel blijkt er dan ook veel meer met het huis aan de hand te zijn. Het huis is in het bezit van een oude kwade geest die haar vloek over de bewoners van het dorpje heeft uitgesproken.

Vanaf de eerste seconde weet ‘The Woman in Black’ je te grijpen door de angstaanjagende sfeer. Zodra de zenuwachtige muziek in de openingsscène begint weet je dat deze film geen pretje gaat worden. Ook de sfeer in het dorpje voelt, zowel overdag als uiteraard ‘s nachts, heel ongemakkelijk aan. Toch is dit niks vergeleken met het afgelegen huis waar Arthur zijn onderzoek doet. Het is zo’n typisch oud, verlaten landhuis waar een normaal mens niet graag naar binnen gaat. Wanneer Arthur tijdens de film aankondigt niet voor het donker te hoeven worden opgehaald maar dat hij een nachtje gaat doorwerken in het huis, weet je dat dit een lange nacht gaat worden, zowel voor Arthur als voor jou als kijker. De film weet de vele schrikmomenten dan ook elke keer perfect te timen. Het zijn vaak niet zozeer de gebeurtenissen waardoor je schrikt maar meer de opbouw er naartoe. Een lege schommelstoel die heftig op en neer beweegt is in ‘The Woman in Black’ net zo eng als de geesten en herinneringen aan het verleden van het huis zelf. Om maar te zwijgen over de vele speelgoedpoppen in alle soorten en maten die ineens een stuk enger lijken dan gebruikelijk.

De originaliteitsprijs zal deze film absoluut niet winnen. Zo is de setting bijvoorbeeld niet echt origineel gekozen. Je zou daarnaast kunnen zeggen dat de geest van de overleden vrouw iets te veel lijkt op het meisje uit ‘The Ring’. En hoewel het verhaal prima in elkaar steekt, kun je je vraagtekens bij het einde plaatsen. Want ook al is het einde absoluut niet slecht, het is duidelijk dat de film zijn hoogtepunt beleeft tijdens de eerdere scènes in het oude landhuis. Wat dat betreft is het jammer dat de spanning die de film zo kenmerkt tijdens de grote climax een stuk minder aanwezig is (de slotscène is dan wel weer zeker de moeite waard). Desalniettemin leveren zowel acteur Daniel Radcliffe, die zeker geschikt is voor een (hoofd)rol in een horrorfilm, alsook regisseur James Watkins (met pas zijn tweede film!) een puike prestatie af. ‘The Woman in Black’ is horror in zijn puurste vorm en weet de kijker van begin tot eind te grijpen. Het is wel een hele strakke, ongemakkelijke greep.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 23 februari 2012
DVD- en blu-ray-release: 26 juni 2012