The Woodsman (2004)

Regie: Nicole Kassell | 87 minuten | drama | Acteurs: Kevin Bacon, David Alan Grier, Eve, Kyra Sedgwick, Benjamin Bratt, Carlos Leon, Michael Shannon, Kevin Rice, Mos Def, Hannah Pilkes, Jessica Nagle

‘The Woodsman’ is het debuut van de jonge cineaste Nicole Kassell. De film is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Steven Fechter maar heeft wat meer locaties en kent een enkel nieuw personage. De jonge debutante heeft met deze verfilming een flink risico genomen, aangezien pedofilie hoe dan ook gevoelig ligt. Daarbij heeft ze ervoor gekozen om de pedofiel niet als clichématig monster maar als mens af te schilderen. Tricky, tricky, zeker in een land als Amerika. Zou je denken.

Hoewel het onderwerp zich bij uitstek leent voor een hijgerige aanpak, is ‘The Woodsman’ een bedachtzaam en bijna afstandelijk drama geworden. Door die afstandelijkheid krijgen de belangrijke momenten, zoals een sleutelscène in het park, een intensiteit die je met een meer directe aanpak nooit had gekregen. In de film wordt weinig gesproken, niets en niemand wordt veroordeeld en oplossingen worden niet geboden. Pedofilie wordt niet goedgepraat en de vrijgelaten gevangene krijgt evenmin een slachtofferrol toegemeten. De film draait om de moeizame terugkeer in de maatschappij van een verscheurde ziel en het continu gevecht dat hij levert met zijn demonen. Dat levert een fascinerend maar pijnlijk schouwspel op.

Een dergelijke film kan niet zonder geweldige acteurs en Nicole Kassell zal zich gelukkig hebben geprezen met haar cast. Hollywoods meest onderschatte acteur Kevin Bacon speelt de rol van pedofiel Walter en zoals gebruikelijk levert hij een prestatie van Oscarformaat. Kyra Sedgwick overtuigt eveneens als Walters nieuwe collega en vriendin Vicky. Grote revelatie in ‘The Woodsman’ is echter acteur en hiphopper Mos Def. De politieman die hij neerzet is zo origineel en tegelijk zo levensecht, dat de scènes tussen Walter en politie-inspecteur Lucas verplichte kost zouden moeten zijn op iedere filmschool.

Enig minpuntje in ‘The Woodsman’ vormen enkele onwaarschijnlijkheden in het plot. Een vrijgelaten pedofiel die recht tegenover een schoolplein komt te wonen (waar dan ook nog een andere pedofiel rondscharrelt) is nauwelijks geloofwaardig. Ook het feit dat de zus van Walter een dochtertje heeft dat precies in Walters doelgroep valt, is wat gekunsteld. Toch zijn er ook enkele scènes die misschien onlogisch lijken maar het beslist niet zijn. Bij die scènes wordt van de kijker verlangd om zich te verplaatsen in Walters geest, en dat is niet altijd even plezierig.

Terwijl Nederlanders bekend zouden staan om hun tolerantie en hun liberale opvattingen, komt een subtiel en dapper drama als ‘The Woodsman’ uitgerekend uit het zogenaamd bekrompen en intolerante Amerika. Wie mocht denken dat de film in Amerika door alles en iedereen zou worden verketterd, heeft het ook al mis. De productie won al enkele prijzen en is door de critici de hemel in geprezen. Er blijkt eens te meer uit hoe gevaarlijk het is om waarde te hechten aan clichés. Met de verfilming van ‘The Woodsman’ heeft Nicole Kassell een veel gevoeliger cliché aangepakt en ze is er prima mee weggekomen. Prachtdebuut.

Bioscooprelease: 3 maart 2005