The Words (2012)

Regie: Brian Klugman, Lee Sternthal | 98 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Bradley Cooper, Dennis Quaid, Jeremy Irons, Zoe Saldana, Olivia Wilde, J.K. Simmons, Ben Barnes, Nora Arnezeder, John Hannah, Michael McKean, Lucinda Davis, James Babson, Ron Rifkin, Liz Stauber, Brian Klugman, Lee Sternthal, Kevin Desfosses, Gianpaolo Venuta, Zeljko Ivanek, Gloria Cooper, Weston Middleton, Holden Wong

Het zal wel even ruzie zijn geweest tussen Ernest Hemingway en zijn eerste vrouw Hadley Richardson, toen zij in december 1922 een koffer vol manuscripten van hem in een onbewaakt ogenblik liet stelen. Wie weet wat voor moois aan de nalatenschap van de schrijver toegevoegd had kunnen worden als Hadley beter op haar bagage had gelet! Het voorval inspireerde het duo Lee Sternthal en Brian Klugman en zij verwerkten een soortgelijke geschiedenis in hun vernuftige scenario van ‘The Words’.

Schrijven is niet alleen een kunst, schrijven is ook keihard werken. Voor hoofdpersoon Rory Jansen (Bradley Cooper) in ‘The Words’ is dat aan den lijve voelbaar. Het schrijven én publiceren van een literair meesterwerk is het hoogst bereikbare doel in zijn leven. Hij wordt hierin gesteund door zijn vriendin Dora (Zoe Saldana) en financieel bijgestaan door zijn ouders, want alleen van het salaris van Dora kan het verliefde stel niet rondkomen. Rory werkt keihard aan zijn debuut, maar heeft nog niet het idee dat zijn werk goed genoeg is. Als Rory en Dora gaan trouwen, besluiten ze op huwelijksreis naar Parijs te gaan. Daar ademt Rory de lucht die literaire grootheden als, daar is ie weer, Ernest Hemingway ook heeft ingeademd. De omgeving lijkt inspirerend te werken. Wanneer Dora in een stoffig antiekzaakje in een opwelling een oude leren aktetas voor haar kersverse echtgenoot koopt, kan niemand vermoeden dat deze spontane aanschaf zulke verstrekkende gevolgen heeft…

Eenmaal terug in New York ontdekt Rory dat zijn geliefde aktetas een verborgen vakje heeft, waarin al die tijd een oud manuscript opgeborgen heeft gezeten. Rory begint te lezen en kan niet meer ophouden. Hij is verkocht. Het verhaal dat hij leest grijpt hem zo aan, dat hij als door een onzichtbare hand gedwongen wordt de woorden over te typen. Later verklaart hij tegenover zijn vrouw dat hij gewoon wilde ervaren hoe het voelt als die woorden door zijn vingers op het scherm getoverd worden. Maar ja, dat zegt hij niet gelijk als Dora toegeeft dat ze het manuscript op zijn computer gelezen heeft en er logischerwijs van uit gaat dat haar echtgenoot eindelijk zijn gewenste niveau heeft bereikt. En zo komt Rory’s schrijfcarrière in een stroomversnelling (hoewel het feitelijk nog maanden duurt voor de redacteur bij de uitgeverij waar hij inmiddels een baantje heeft eindelijk ‘zijn’ manuscript leest en er een bestseller van maakt). En dan zet een onverwachte ontmoeting zijn leven op zijn kop.

Het script van ‘The Words’ zit uitstekend in elkaar. Niet alleen is de structuur redelijk onconventioneel, ook de (meeste) personages zijn prima uitgewerkt. Het talent van Klugman en Sternthal (die eerder ‘TRON: Legacy’ schreven) om een geloofwaardig, en tegelijkertijd adembenemend verhaal neer te pennen, blijft gelukkig niet beperkt tot de bureau’s waaraan zij het scenario geschreven hebben. Als regisseurs zijn zij ook op hun plaats en met behulp van gevestigde namen in de cast als Bradley Cooper, Jeremy Irons, J.K. Simmons en Dennis Quaid hebben zij ‘The Words’ tot een succes gemaakt. De fijnste vrouwenrol in de film is voor Zoe Saldana, die een gelaagd personage neerzet, voor wie je niets anders dan bewondering kunt hebben. De film ontbeert wat doorgaat voor spanning, er hebben geen achtervolgingen plaats, de acteurs houden hun kleren aan en niemand is in levensgevaar, maar toch blijf je continue gefixeerd op het scherm omdat de morele dilemma’s zo herkenbaar en zo invoelend gebracht worden en de motieven van bepaalde karakters lang onduidelijk blijven. Je kunt je vraagtekens zetten bij het nut van een specifieke verhaallijn: ‘The Words’ had voor veel mensen waarschijnlijk aan kracht gewonnen als die achterwege was gelaten, maar aan de andere kant levert het extra stof tot nadenken op. Want dat is zonder meer wat ‘The Words’ doet: het zet je aan het denken. Een mooie film over menselijke ambities, tekortkomingen, liefde en opoffering.

Bioscooprelease: 13 december 2012
DVD- en blu-ray-release: 30 april 2013