The Wretched (2019)

Recensie The Wretched CinemagazineRegie: Brett Pierce, Drew T. Pierce | 95 minuten | horror, thriller | Acteurs: John-Paul Howard, Piper Curda, Jamison Jones, Azie Tesfai, Zarah Mahler, Kevin Bigley, Gabriela Quezada Bloomgarden, Richard Ellis, Blane Crockarell, Judah Abner Paul, Ja’layah Washington, Amy Waller, Ross Kidder, Kasey Bell, Harry Burkey, Trudie Underhill, Sydne Mikelle, Tug Coker, Madelynn Stuenkel, Owen Thomas Pierce, Pamela Gray, Ryan Alexander Holmes, Kenzie Jones, Oliver Jones

Ben is een zeventienjarige puber die, hoewel hij het probeert te verbergen voor de buitenwereld, veel moeite heeft met de scheiding van zijn ouders. Hij woont bij zijn moeder, maar als hij onder de invloed van drugs zijn arm breekt, belandt Ben bij zijn vader Liam. In het rustige plaatsje waar die woont is namelijk weinig te doen en ook het risico op een verdere ontsporing dus klein. Bens vader heeft een kleine jachthaven waar de jongen aan de slag kan. Ben krijgt het al snel aan de stok met een paar irritante rijkeluiskinderen, terwijl hij ook niet onverdeeld enthousiast reageert op de nieuwe vlam van zijn oude heer. Gelukkig is zijn collega Mallory een fijne afleiding. Ook de buren van Liam vormen ogenschijnlijk een aardig gezinnetje. Dat blijft echter niet zo wanneer de buurvrouw zich bijzonder vreemd begint te gedragen. Ben ontdekt dat ze bezeten is door een kwaadaardige entiteit die lust naar mals kindervlees…

Heksen behoren zonder meer tot de populairste bovennatuurlijke wezens uit de populaire cultuur en het internationale filmuniversum. Zie over dit thema nog maar eens een enigszins originele film te maken. Toch komen de gebroeders Pierce in ‘The Wretched’ een heel eind. De heks in deze film is namelijk geen verleidelijke feeks, charmante jongedame of oude vrouw in een snoephuisje. Nee, het is een oeroude en angstaanjagende entiteit die zich graag verstopt in dierlijke karkassen en vrouwenlichamen en residentie houdt in een donker hol onder de wortels van een stokoude boom. Dit sterk in traditionele folklore wortelende profiel staat garant voor een paar bloederige en lekker enge scènes die de rechtgeaarde horrorfan wel zullen bekoren. Een belangrijk pluspunt is dat de effecten en visagie in ‘The Wretched’ van bovengemiddeld hoge kwaliteit zijn en gepaard gaan met inventief, stijlvol camerawerk dat vaak een beroep doet op de verbeeldingskracht van de kijker.

Naast de dominante horrorcomponent heeft de film ook wat elementen van een tienerdrama die niet altijd overtuigen. Een jongen die worstelt met de scheiding van zijn ouders en ook niet echt in zwang is bij zijn populaire leeftijdsgenoten; we hebben het wel vaker gezien. Toch helpt het de kijker wel om een band met de hoofdpersonen te krijgen, zeker omdat het acteerwerk van John-Paul Howard (Ben) en Piper Curda (Mallory) voor een horrorproductie heel acceptabel is.

‘The Wretched’ straalt duidelijk uit dat de makers hun pappenheimers kennen en geïnspireerd zijn door diverse horrorjuweeltjes uit de jaren tachtig van de twintigste eeuw. Vooral de vergelijking met ‘Fright Night’ dringt zich op. In die film ontdekt de tiener Charlie Brewster dat zijn charmant overkomende buurman in werkelijkheid een vampier is. Zo goed als de originele ‘Fright Night’ wordt ‘The Wretched’ nergens, maar dat neemt niet weg dat de Pierce-broertjes met bekende bouwstenen een aardige en verfrissende horrorprent hebben gecreëerd. Zeker als je wacht tot de zon onder is en de gordijntjes dichttrekt, is ‘The Wretched’ prima input voor een lekker griezelavondje.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 25 juni 2020
DVD- en blu-ray-release: 22 oktober 2020