The Zodiac (2005)

Regie: Alexander Bulkley | 92 minuten | thriller | Acteurs: Justin Chambers, Robin Tunney, Rory Culkin, William Mapother, Brad William Henke, Rex Linn, Philip Baker Hall, Marty Lindsey, Shelby Alexis Irey, Natassia Coasta, Kris Palm, Nate Dushku

Serial killers zijn hartstikke hip in Hollywood. Dat blijkt wel uit het ontelbaar aantal films dat er rond de gestoorde slachters wordt gemaakt. ‘The Zodiac’ is ook zo’n film, maar net even anders dan je van het genre mag verwachten.

‘The Zodiac’ verhaalt over de roemruchte Zodiac moordenaar. De killer pleegde eind jaren 60 lukraak moorden die San Francisco opschrikte. Tot op de dag van vandaag is de identiteit van de seriemoordenaar onbekend. In ‘The Zodiac’ leer je meer over de slachter en de gevolgen van zijn daden. Justin Chambers speelt politieman Matt Parish. De cop zet alles op alles om de Zodiac te pakken te krijgen. Echt lukken doet zijn werk niet en langzaamaan begint Parish’ asbak steeds voller te raken, zijn vrouw steeds kwader en zijn zoontje stiller. Kortom: Parish wordt obsessief. Zoontje Johnny (Culkin) kopieert het gedrag van zijn pa en gaat ook op zoek naar de verknipte doder. Moeder Laura (Tunney) ziet haar gezin uit elkaar vallen. De Zodiac gaat echter gewoon door met zijn werk. Het dodental rijst en de methodes van de killer worden steeds gruwelijker.

Wat ‘The Zodiac’ net even anders maakt dan het gros van de serial killer flicks, is de opbouw van de film. Regisseur Bulkley zoomt vooral in op de gevolgen van de moorden. San Francisco staat in rep en roer en de bevolking wordt steeds angstiger. De Zodiac moordenaar laat een spoor van vernieling achter en de paranoia slaat toe. De buurt verdenkt elkaar van de moorden en de politie staat met de handen in het haar. De volslagen willekeur en de onvoorspelbaarheid van de brute aanslagen komen extra hard aan, dankzij de goed gedoseerde muziek en sobere aanpak van de regisseur.

De cast zet sterke rollen neer. Vooral Tunney en Chambers zijn goed op dreef als respectievelijk gefrustreerde moeder en getergde agent. Ook Culkin is aardig als sleutelkind. Wat dan wel weer jammer is, is het slap uitgewerkte zijplotje rond de obsessieve vader en zoon. Wat Bulkley nu eigenlijk wil met het zijlijntje wordt nergens duidelijk. Ook de afloop van de film is iets te snel afgeraffeld. Iets meer info over de killer mocht ook wel. Nu speelt de Zodiac tweede viool in zijn naar hem vernoemde film.

Niet dat dat erg is. ‘The Zodiac’ is geen hommage aan een gestoorde moordenaar, maar een eerbetoon aan de slachtoffers van een verknipte ziel. De mensen die achterbleven na de ravage die een moordenaar heeft aangericht. Stijlvol en beklemmend.