Things We Lost in the Fire (2007)

Regie: Susanne Bier | 119 minuten | drama | Acteurs: Halle Berry, Benicio Del Toro, David Duchovny, Alison Lohman, Sarah Dubrovsky, Nicola Anderson, Micah Berry, R. Nelson Brown, Hakan Coskuner, Marlies Dick, Chuck Duffy, V.J. Foster, Peter Hanlon, Patricia Harras, Liam James, James Lafazanos, Alexis Llewellyn, Quinn Lord, John Carroll Lynch, Maggie Ma, Nico McEown, Jessica McLeod, Omar Benson Miller, Paula Newsome, Gerry Rousseau, Ron Selmour, Ken Tremblett, Robin Weigert

Brian (David Duchovny), een succesvolle projectontwikkelaar, vader van twee kinderen en type ideale echtgenoot, is om het leven gekomen door een ongelukkig toeval. Hij probeerde bij een echtelijke ruzie tussenbeide te komen. De man ging door het lint en schoot zowel zijn echtgenote als Brian neer en pleegde daarna zelfmoord.

‘Things We Lost in the Fire’ begint op de dag van de begrafenis van Brian. Familie, vrienden en kennissen zijn bijeen. We volgen de voorbereidingen voor de begrafenis. Plotseling realiseert de weduwe van Brian, Audrey Burk (Halle Berry), zich dat zij vergeten is een oude vriend van Brian uit te nodigen. Deze zit diep in de problemen, is aan de drugs en moet door iemand snel worden opgehaald. Hij arriveert in een gekreukeld pak en ziet er verfomfaaid uit.

In de verhaallijn van de film is Brian nog lang niet uit beeld. De film springt in tijdslijn een aantal keren heen en weer. Hiermee krijgen wij inzicht in de vriendschap die al vele jaren door dik en dun bestaat tussen Brian en zijn oude vriend Jerry Sunborne (Benicio del Toro). Jerry heeft rechten gestudeerd maar is in de loop der jaren geheel afgezakt naar de status van een heroïnejunk en leeft in een krot. Brian heeft een fantastisch huwelijk, heeft maatschappelijk aanzien en woont in een groot huis, maar is ook loyaal gebleven aan zijn oude vriend Jerry en zoekt die regelmatig op. Audrey haat Jerry om die reden, zij vindt dat Jerry eigenlijk dood had moeten gaan en zegt dat dan ook rechtstreeks in zijn gezicht.

Jerry treft de juiste toon in de benadering van de twee kinderen en blijkt goed met hen op te kunnen schieten. Zij nodigt hem uit om enige tijd in de garage te komen wonen, om wat bij noodzakelijke klussen aan het huis te helpen en tevens de verwerking van het rouwproces voor haar en de  kinderen te versnellen. Audrey ontdekt later dat zij Jerry ten onrechte verdacht van het stelen van een paar dollarbiljetten, ziet in dat Jerry niet helemaal een onbetrouwbare junk is en wil hem uit berouw helpen bij een maatschappelijke rehabilitatie. Jerry lijkt een soort tweede vader te gaan worden, maar als de kinderen zijn kant optrekken, wordt Audrey kwaad en zet hem het huis uit. Jerry zit dan weer diep in de problemen.

Susanne Bier heeft als regisseur een aantal sublieme art-house films afgeleverd waar de dramatiek vanaf spatte, zoals ‘Brothers’ en ‘After the Wedding’. ‘Things We Lost in the Fire’ is haar eerste Engelstalige USA-style productie en het is wel een beetje te merken aan het scenario. Het verhaal is wat gladjes en krijgt naarmate de film vordert redelijk voorspelbare ontwikkelingen. Deze productie zit voor wat betreft de techniek van belichting, cameravoering en kleuren uiterst vakkundig in elkaar.  Vooral Benicio del Toro levert als Jerry een acteerprestatie van formaat af, uiterst geloofwaardig en realistisch. Zijn rol is in de film veel meer uitgediept dan die van Halle Berry die – ook qua karakterrol – niet voldoende realistisch weerwerk kan bieden. Haar uitvoering is wat gladjes. Dat maakt dat er sprake is van onbalans tussen de rollen van Benicio en Halle. Het verhaal ontbeert afdoende dramatische inhoud en beklijft niet zodanig dat liefhebber van films met meer body de film hoog zullen waarderen. Uiteindelijk is ‘Things We Lost in the Fire’ door de wijze waarop de karakters zijn neergezet en de ontwikkelingen zijn uitgewerkt een redelijk voorspelbare feel good movie geworden die voor een breed publiek geschikt is.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 7 februari 2008