Things You Can Tell Just by Looking at Her (1999)

Regie: Rodrigo García | 105 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Glenn Close, Cameron Diaz, Calista Flockhart, Kathy Baker, Amy Brenneman, Valeria Golino, Holly Hunter, Matt Craven, Gregory Hines, Miguel Sandoval, Noah Fleiss, Danny Woodburn, Penny Allen, Roma Maffia, Elpidia Carrillo

Dr. Elaine Keener is erg zelfverzekerd, maar niet over haar liefdesleven. Op de dag dat de verpleegster van haar bejaarde moeder vrij is en zij thuis de zorg voor haar op zich neemt, laat ze zich de tarot kaarten lezen door iemand die haar is aangeraden door haar collega Debbie (Roma Maffia). Deze Christine Taylor verzorgt thuis haar bedlegerige vriendin Lilly die ondanks haar jonge leeftijd terminaal ziek is. Rebecca Waynon is een bitcherige manager van een bankfiliaal. Ze heeft al drie jaar een relatie met de getrouwde Robert (Gregory Hines) als ze voor de eerste keer in haar leven op negenendertigjarige leeftijd zwanger raakt. Haar dokter Debbie probeert Rebecca de abortus nog uit het hoofd te praten, maar ze is vastbesloten. Haar pantser van kilheid wordt alleen doorbroken door zwerfster Nancy (Penny Allen). In een opwelling gaat ze met haar werknemer Walter (Matt Craven) naar bed. Walter wordt direct weer aan de kant gezet door Rebecca en begint een relatie met de blinde Carol Faber die zijn eveneens blinde dochter lesgeeft. Haar zus Kathy ziet dat Carol zich voor de zoveelste keer in een relatie stort die gedoemd is te mislukken en bekijkt machteloos, maar ook hunkerend het vigerende liefdesleven van haar zus. Kathy heeft beroepsmatig te maken met de dwerg Albert (Danny Woodburn) die verhuisd is naar de vroegere woning van zijn overleden moeder. Zijn overbuurvrouw Rose die kinderboeken schrijft raakt volledig door hem geobsedeerd.

Het acteerwerk is werkelijk fenomenaal, zoals van Glenn Close die achter haar koele en beheerste uiterlijk een hartstochtelijke vrouw verbergt en de hulp van de wereldvreemde Calista Flockhart nodig heeft om haar zelfverkozen harnas te doorbreken. En ook van Holly Hunter die emotioneel iedereen buiten de deur houdt en totaal geshockeerd, maar ook gefascineerd is door wat een onbekende zwerfster haar op agressieve wijze meedeelt over wie ze in werkelijkheid is, alsof deze vreemdelinge op de bodem van haar ziel kan kijken.

Ook de andere rollen zijn meesterlijk vertolkt en de rustige, lichtelijk dromerige manier waarop de verhalen zich voor de toeschouwer ontvouwen, is indringend. Toch blijft er bij al deze pluspunten iets knagen. De verbindingen tussen de verschillende episodes waarin nu eens de ene en dan weer de andere vrouw de hoofdrol speelt, doen kunstmatig en gezocht aan. De regisseur heeft een mooi verhaal in stukken geknipt en opnieuw aan elkaar geborduurd om het fraaier en diepzinniger over te laten komen. Maar het tegendeel gebeurt en dat is jammer. Het leidt de aandacht af van het schitterende spel en de aangrijpende gebeurtenissen die je recht in het hart raken, maar niettemin, een schitterende film.

Diana Tjin-A Cheong