Thirteen (2003)

Regie: Catherine Hardwicke | 95 minuten | biografie, drama | Acteurs: Evan Rachel Wood, Nikki Reed, Holly Hunter, Jeremy Sisto, Brady Corbet, Deborah Kara Unger, Kip Pardue, Sarah Clarke, D.W. Moffett, Vanessa Anne Hudgens, Jenicke Carey, Ulysses Estrada, Sarah Cartwright, Jasmine Salim, Tessa Ludwick

Het verhaal van ‘Thirteen’ is geschreven door regisseur Hardwicke en actrice Nikki Reed. Het verhaal is gedeeltelijk gebaseerd op het leven van Reed. In deze film vertolkt ze de rol van Evie. In haar leven werd Reed juist zelf aangetrokken tot de populariteit van andere meisjes, in deze film speelt ze zelf het populairste meisje van de school.

Het verhaal van de film klinkt zo cliché als maar kan. Er zijn ontelbare films gemaakt over dit onderwerp. Voegt ‘Thirteen’ iets toe aan alle tienerfilms die de bioscopen de afgelopen jaren hebben overspoeld? Het antwoord is ja. ‘Thirteen’ is een erg sterke en ontroerende film geworden. Het script van Reed en Hardwicke is eerlijk, realistisch en rauw. In deze film wordt een beeld geschetst van een normaal meisje dat onhandelbaar wordt. Er wordt geen beschuldigend vingertje uitgestoken, er zijn geen ‘slechte’ en ‘goede’ mensen. De moeilijkste tijd voor jonge mensen is de puberteit. Gierende hormonen en een gebrek aan communicatie zorgen voor Tracy’s problemen en niet haar zogenaamd ‘foute’ vriendin Evie. Elk personage heeft goede en slechte kanten. Niemand is schuldig of onschuldig.

De 13-jarige Tracy wordt gespeeld door de actrice Evan Rachel Wood. Het spel van deze jonge actrice is ontzettend indrukwekkend. Zelden acteerde iemand zo naturel, sommige momenten lijkt het net alsof je naar een documentaire zit te kijken in plaats van zomaar een film. Wood zet een zeer intense rol neer en het lukt haar om een geloofwaardige metamorfose neer te zetten van een schuchter meisje tot een populaire meid. Ze acteert zelfs co-schrijfster Nikki Reed van het scherm af. Wat niet wil zeggen dat Reed beroerd acteert, integendeel. Ondanks haar rol als ‘bad girl’ weet ze steeds sympathie op te wekken. Haar vriendschap voor Tracy is oprecht en ze wil haar geen kwaad doen. De chemie tussen Reed en Wood is fantastisch. Ze zijn erg goed op elkaar ingespeeld.

Acteerveteraan Holly Hunter verdient ook een eervolle vermelding als Tracy’s moeder. Langzaamaan verliest ze haar grip op haar dochter. Ze wordt steeds radelozer, Hunter vertolkt dit subliem. De dialogen tussen haar en Wood zijn hard en ruw. ‘Thirteen’ is absoluut geen geromantiseerd ‘coming of age’ verhaaltje, het is een hartverscheurend drama over de vervreemding tussen moeder en dochter. ‘Thirteen’ is een moderne klassieker.

Waardering: 5

Bioscooprelease: 4 maart 2004