Thirteen Conversations about One Thing (2001)

Regie: Jill Sprecher | 97 minuten | drama | Acteurs: Alan Arkin, Matthew McConaughey, John Turturro, Amy Irving, Barbara Sukowa, Clea DuVall, Tia Texada, Rob McElhenney, Peggy Gormley, Frankie Faison, William Wise, Shawn Elliott, Alex Burns, Victor Truro, James Murtaugh, Richard Council, Walt MacPherson, Leo Finney, Daryl Edwards, Eliza Pryor Nagel

Vraag aan honderd mensen waar ze dagelijks naar streven en ze zullen allemaal hetzelfde antwoorden: geluk. Vraag diezelfde mensen of ze dat eenvoudige woordje willen definiëren en een groot deel zal met de mond vol tanden staan. Geluk blijft iets onvatbaars en tegelijk iets uiterst subjectiefs. Het is het domein van filosofen en kunstenaars, die misschien ook niet precies weten wat dat wonderlijke begrip inhoudt maar die er vaak op een interessante manier mee omspringen. Zo ook ‘Thirteen Conversations about One Thing’, een Amerikaanse film die over geluk handelt en daarbij flink de diepte ingaat.

In ‘Thirteen Conversations about One Thing’ vlecht regisseuse Jill Sprecher een groot aantal verhalen ineen van mensen die op zoek zijn naar geluk. Die verschillende verhalen geven goed aan hoe veelomvattend dat begrip is en hoe tijd een belangrijke rol speelt in de beleving ervan. Zo horen we het verhaal van een man die op een dag twee miljoen dollar wint, wellicht het gelukkigste moment van zijn leven, maar die door deze rijkdom langzaam de vernieling in gaat. We volgen een vrouw die het ultieme geluk heeft tot twee keer toe aan de dood te ontsnappen. We zien een man wiens huidige leven een sleur is geworden en die ernaar verlangt zijn verleden opnieuw te beleven. We zien een junk, zijn paar seconden van wezenloos geluk na het zetten van een shot.

De film gaat ook over de verbondenheid van alles, hoe het geluk van de een inwerkt op het geluk of ongeluk van de ander, en hoe onmogelijk het is om gelukkig te zijn als een deel van jezelf (je partner of kind) dat niet is. Daarnaast gaat ‘Thirteen Conversations about One Thing’ in op complexe zaken als schuld, toeval, geloof en loyaliteit.

Om deze materie te verhelderen, koos regisseuse Sprecher voor een bedachtzaam tempo en een beheerste, zakelijke maar toch ook visueel aantrekkelijke stijl. De heen en weer schietende chronologie en de narratieve en thematische verwijzingen zorgen ervoor dat je steeds bij de les moet blijven en anders doet een geweldig stel acteurs dat wel, van wie vooral Alan Arkin excelleert.

Met al die boeiende motiefjes, dialogen, associaties en gedachten, is ‘Thirteen Conversations about One Thing’ een prachtige, diepgaande en opvallend intelligente film geworden. Een film ook die nog dagen door je hoofd spookt. Hoewel de toon soms wat afstandelijk is, zijn er toch nog voldoende emotionele momenten om ook het hart aan te spreken. En wat geluk nou uiteindelijk is? Geen mens die het weet. Dus om met het liedje te spreken waarmee de film eindigt: Put on a happy face! Wie weet of je daar nog iemand gelukkig mee maakt.