This Is 40 (2012)

Regie: Judd Apatow | 133 minuten | komedie | Acteurs: Paul Rudd, Leslie Mann, Iris Apatow, Maude Apatow, Jason Segel, Chris O’Dowd, Lena Dunham, Albert Brooks, John Lithgow, Annie Mumolo, Robert Smigel, Megan Fox, Charlyne Yi, Graham Parker, Tim Bagley, Melissa McCarthy, Ryan Lee, Ava Sambora, Lisa Darr, Tatum O’Neal, Ryan Adams

Judd Apatows ‘Knocked Up’ was een groot succes in 2007. In ‘This Is 40’ concentreert de regisseur zich op Pete en Debbie, die in ‘Knocked Up’ bijrollen speelden. De film kan dus gezien worden als een vervolg maar ook als spin-off. Apatow haalde zijn inspiratie uit zijn eigen leven als werkende veertiger met een gezin. Dat Leslie Mann en zijn filmdochters Iris en Maude in het echt zijn vrouw en kinderen zijn draagt bij aan een herkenbaar en realistisch sfeertje.

Pete en Debbie zijn dol op elkaar, maar hebben net als ieder stel ook hun problemen. Debbie ziet er tegenop om veertig te worden, ze liegt over haar leeftijd en rookt stiekem. Dat een werknemer in haar winkel waarschijnlijk veel geld heeft gestolen, maakt het er niet makkelijker op. Pete ziet dat zijn bedrijf het financieel moeilijk heeft, maar steekt zijn kop in het zand. Hij vertelt niet tegen Debbie dat ze hun huis moeten verkopen, maar propt zich vol met cupcakes of pakt zijn fiets om te gaan wielrennen. En dan zijn er ook nog dochters Sadie en Charlotte. Sadie verandert in een opstandige puber en Charlotte baalt van de ruzies tussen haar ouders.

‘This Is 40’ behandelt een periode in het leven die voor veel mensen herkenbaar is. Hoe houd je een huwelijk en gezin op de rails als je al vijftien jaar samen bent en tegen de veertig loopt? Het sterkste punt van het script is dat er niet naar een duidelijk antwoord wordt toegewerkt. De film eindigt niet met een vette moraal maar toont dat het leven van de hoofdrolspelers hoe dan ook doorgaat. Pete en Debbie doen hun best, maar maken ook fouten en hebben onnodige ruzies. Oftewel, ze zijn net als echte mensen. Toch is het een fijn stel om naar te kijken en je wil graag dat ze het samen redden. Paul Rudd en Leslie Mann zijn zeker gegroeid in hun rol. Kijk goed naar de scène waarin Mann nieuws krijgt van haar huisarts. Ze speelt de combinatie van blijdschap en angst zo goed dat ze ontroert. Ook qua humor hebben Mann en Rudd samen chemie en tonen ze zich een geloofwaardig stel.

Apatow staat onder andere bekend om het gebruik van komische bijrollen. Ook in ‘This is 40’ is hier geen gebrek aan. We zien een paar bekende gezichten als Jason Segel als sportinstructeur en Charlyne Yi als medewerker van Debbie die we ook al zagen in ‘Knocked Up’. De karakters van Katherine Heigl en Seth Rogen die de hoofdrollen speelden in ‘Knocked Up’ zijn echter niet meer te zien in de film. Al is er een kort moment dat te zien is dat Pete aan het wordfeuden is met Ben (Seth Rogen). In ‘This Is 40’ is het aantal bijrollen groot. Misschien wel te groot want grote namen als John Lithgow, Albert Brooks en Megan Fox leiden soms te veel af van de hoofdrolspelers. Met iets minder bijrollen had de film wat minder volgepropt gevoeld. Maar gelukkig zijn de meeste bijrollen net als in voorloper ‘Knocked Up’ hilarisch. Melissa McCarthy, die dankzij het door Apatow geproduceerde ‘Bridesmaids’ haar komische talent al kon laten zien aan een groot publiek, steelt ook hier weer de show als grofgebekte schoolmoeder. Blijf nog even zitten na afloop van de film en je ziet hoe McCarthy met een strak gezicht improviseert en iedereen laat huilen van het lachen. Naast de vele bijrollen zorgt ook de lange speelduur voor een punt van kritiek. Er zijn nét te veel ruzies en situaties die het voor Pete en Debbie niet makkelijk maken waardoor het gevoel van herhaling ontstaat. Meer rust in de film en minder personages had de film zeker goed gedaan.

Dat neemt echter niet weg dat ‘This Is 40’ gewoon een fijne komedie is over het leven als veertiger met een gezin. Het realistische sfeertje waarvoor Judd Apatow heeft gezorgd is een dikke plus en het feit dat er iets te te veel bijrollen zijn, wordt goed gemaakt doordat ze grappig genoeg zijn om de hoofdrolspelers te ondersteunen. En ondanks dat de film een half uur te lang duurt, maakt die speelduur van Pete en Debbie wel een geliefd koppel.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 21 februari 2013
DVD- en blu-ray-release: 3 juli 2013