This Magnificent Cake! – Ce magnifique gâteau! (2018)

Recensie This Magnificent Cake CinemagazineRegie: Emma De Swaef, Marc James Roels | 55 minuten | animatie, komedie | Originele stemmencast: Jan Decleir, Bruno Levie, Paul Huvenne, Gaston Motambo, Alexander Rolies, August Rolies, Jamal Tahri, Michel Kossi, Wim Willaert, Goua Robert Grovogui, Anna Schoonbroodt, Angelo Tijssens, Sebastien Dewaele, Dirk Rypens, Walter Canipel

De koning droomt. De koning van België droomt. Het einde van de 19e eeuw nadert en de koning van België droomt van een eigen kolonie, om net zoals al die andere Europese koningen zijn eigen vlag te planten op een exotisch stuk land. Uiteindelijk krijgt de koning van België zijn kolonie, diep in het hart van Afrika. Een kolonie waar Belgen van velerlei pluimage naartoe vluchten: een deserteur, een bakkerszoon, een klarinettist die van de koning moest stoppen met spelen. Waarom die klarinettist niet verder mocht spelen? Omdat de koning droomde van een koekoek diep in het woud, een koekoek die klonk als een klarinet.

Bovenstaande verhaalelementen vormen de basis van de korte Belgische animatiefilm ‘This Magnificent Cake’. Deze wonderlijke animatie komt in de vorm van stop-motion, met poppen en decors van vilt, wol en andere stoffen. De film is opgedeeld in vijf losse hoofdstukken, met vijf verschillende hoofdpersonen, die elkaar soms ontmoeten en soms ook niet. Die ontmoetingen geven de film coherentie, maar daarvoor zorgen ook de terugkerende motieven, de consistente esthetiek, het Afrikaanse decor, de kalme voice-over, de muziek en het centrale onderwerp.

‘This Magnificent Cake’ vertelt over de ontwrichtende gevolgen van kolonisatie. Oorspronkelijke bewoners die hun thuis verliezen en verdwalen in hun eigen land. Kolonisators die zich nooit kunnen aanpassen aan de vreemde nieuwe wereld en dan maar bier uit Vlaanderen bestellen, een westers huis in de jungle bouwen, met in de tuin een enorm standbeeld van zichzelf. En terwijl de inheemsen dromen van het huis dat zij zijn kwijtgeraakt dromen de indringers van het huis dat zij hebben verlaten.

Ook voor wie niet geïnteresseerd is in dergelijke thema’s, is deze film de moeite waard. De animaties zijn stijlvol en wondermooi, en dit geldt ook voor de muziek, impressionistische klanken van rond de vorige eeuwwisseling (Ravel, Debussy). De losse hoofdstukken kennen een eigen toon en logica, enigszins te vergelijken met het surrealistische werk van de Italiaan Alessandro Baricco, een schrijver die zijn verhalen over grote dromers ook vaak situeert in voorbije eeuwen en exotische oorden.

Het enige dat je de makers kunt verwijten is dat sommige sequenties net iets te lang duren, waardoor de aandacht soms eventjes verslapt. Erg is dat niet, dit is hoe dan ook een animatie van eenzame klasse. De koning van België mag er fier op zijn.

Bioscooprelease: 20 december 2018