This Means War (2012)

Regie: McG | 98 minuten | actie, komedie, romantiek | Acteurs: Tom Hardy, Reese Witherspoon, Chris Pine, Laura Vandervoort, Warren Christie, Abigail Spencer, Til Schweiger, Rebel Wilson, Chelsea Handler, Angela Bassett, Natassia Malthe, Emilie Ullerup, David Koechner

Werken voor de CIA, het moet een van de meest verantwoordelijke banen op aarde zijn. Bij de CIA ben je serieus bezig, altijd op zoek naar de gevaarlijkste criminelen die er rondlopen en veel tijd voor andere bezigheden heb je tijdens het werk niet. Althans, dat is het beeld dat veel mensen van deze baan hebben. De twee bevriende CIA-agenten Tuck en FDR (Tom Hardy en Chris Pine) nemen hun baan toch een stukje minder serieus dan de gemiddelde CIA-agent. Wanneer ze allebei op dezelfde vrouw verliefd worden, de knappe Lauren (Reese Witherspoon), zijn het werk en de zaak waar ze op dat moment mee bezig zijn ineens van ondergeschikt belang en moet alles wijken voor Lauren.

Wat volgt is een komische strijd tussen de twee agenten om de gunsten van Lauren, een strijd waarbij geen enkel middel geschuwd wordt. Alle gadgets die de CIA bezit worden ingezet, van afluisterapparatuur en beveiligingscamera’s tot spionagevliegtuigen, niks is de twee agenten te veel. Daarnaast schromen ze er allebei niet voor om elkaar het leven zuur te maken, met alle gevolgen van dien. En hoewel lang niet alle situaties even leuk en origineel zijn, levert deze strijd een aantal aardige scènes op. Zo is er de scène waarin FDR zich als kunstexpert voordoet (met behulp van informatie die hij via een radiozendertje in zijn oor krijgt) en zijn schilderijenverzameling aan Lauren laat zien. Dit gaat goed totdat Tuck het signaal afpakt en zijn eigen draai aan de informatie geeft. Of de scène waarin Tuck, om zijn stoerheid te tonen, als een beest tekeergaat tijdens een potje paintball met allemaal kleine kinderen.

Daar waar de tweestrijd tussen Tuck en FDR voor de nodige humor zorgt, is het jammer dat dit voor de rest van de film veelal niet geldt. Er is namelijk gekozen om nog een tweede verhaallijn, waarin Tuck en FDR moeten samenwerken om een crimineel in te rekenen, in de film te verwerken. De actiescènes zijn zwak en de vonken spatten er nou niet bepaald vanaf. Zeker naar het einde toe word je op een aantal overbodige scènes getrakteerd, zoals een wilde achtervolging, die geforceerd aanvoelt en totaal niet nodig is. Wat dat betreft is het jammer dat ‘This Means War’ zichzelf iets anders probeert voor te doen dan het feitelijk is. Daar waar de film als komedie prima zijn mannetje staat, kan dat van de actiescènes niet gezegd worden.

Verder is het geheel allemaal ook iets te plichtmatig uitgewerkt; zoals te verwachten komt de vriendschap tussen Tuck en FDR op een gegeven moment te veel onder druk te staan door hun steeds feller wordende strijd om de gunsten van Lauren, iets wat je lang van te voren ziet aankomen en wat daardoor niet verrassend is. Het zijn deze minpunten die ervoor zorgen dat ‘This Means War’ bij lange na geen perfecte film is. Toch is de film best de moeite waard. Want ondanks de eerder genoemde gebreken, is het boven alles gewoon een leuke komedie, waarin de vele grappen elkaar in rap tempo opvolgen. En in het geval van ‘This Means War’ is dat voldoende om tot een vermakelijke film te leiden.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 23 februari 2012
DVD- en blu-ray-release: 27 juni 2012