Thomas de Stoomlocomotief: Attentie, alle treinen! – Thomas and Friends: Calling All Engines! (2005)

Regie: Steve Asquith | 60 minuten | familie | Nederlandse stemmencast: Erik de Zwart

Thomas de stoomlocomotief is zonder twijfel een van de bekendste treinen in de  hele wereld. Veel kinderen in de leeftijd tot zo rond zes jaar leven mee met de avonturen van de soms ondeugende locomotief, en zijn vele vriendjes. Bedenker van de verhalen rondom de blauwe stoomtrein is Reverend W. Awdry. Zijn ‘Railway Series’ zijn tot op de dag vandaag populair en dat komt niet in de laatste plaats door de verfilming ervan. ‘Thomas the Tank Engine’ is in veel landen erg geliefd en ook in Nederland kijken veel kleintjes naar de door Erik de Zwart, zelf een groot treinliefhebber, vertelde verhaaltjes. In Engeland heeft ooit Beatle Ringo Starr de verhalen ingesproken! Nu ‘Thomas de Stoomlocomotief: Attentie alle treinen!’ eindelijk op dvd beschikbaar is, is het zeker dat veel kindjes zullen genieten van deze nieuwe film. In Duitsland is de film bijvoorbeeld al wat langer uit, daar heeft deze zelfs in de bioscoop gedraaid!

Op een dag vertelt de dikke controleur dat er een vliegveld wordt gebouwd op het eiland Sodor. Hierdoor kunnen nog meer toeristen het eiland bezoeken en dat betekent meer werk voor de locomotieven. Die zijn daar erg blij mee, want het liefste dat ze doen is hard werken, zodat ze zich nuttig kunnen voelen. Op het (fictieve) eiland Sodor rijden zowel stoom- als diesellocomotieven. Er heerst al tijden een vete tussen de twee soorten treinen, ieder vindt zijn eigen soort natuurlijk het beste. Thomas is ondeugend en botst tegen een wagon van Iron ‘Arry en Bert (twee diesellocomotieven) aan, zodat het hout dat zij moesten vervoeren door de kraan naast de wagon terecht komt. En Diesel wordt door Thomas in de maling genomen doordat deze laatste niet een wagon met stenen en hout aan Diesel vastkoppelt, maar een wagon met bananen. En elk kind weet dat je met bananen niet kunt bouwen… Maar Thomas komt al snel van zijn grapjes terug als blijkt dat de remise waarin de locomotieven ’s avonds uitrusten van het harde werken, kapot is en de bouw van het vliegveld vertraging op heeft gelopen.

De ruzie tussen de locomotieven gaat nog even door, met als hoogtepunt een dag waarin elke locomotief op het eind een flinke wasbeurt nodig heeft, van alle olie, verf, kolen en gruis dat op hen terecht is gekomen. De dikke controleur komt langs om te vertellen dat er deze zomer geen toeristen zullen komen, omdat het vliegveld niet op tijd afkomt. Die nacht hebben alle locomotieven nachtmerries. Thomas bedenkt dan dat er maar een oplossing is: ze moeten samenwerken met de diesellocomotieven!

’Thomas de Stoomlocomotief: Attentie, alle treinen!’ is in dezelfde stijl gefilmd als de tv-serie, grote herkenbaarheid voor de kinderen dus. Het grote verschil is de interactieve raadseltjes tussendoor. De kijkertjes kunnen een raadseltje oplossen als Thomas om hun hulp vraagt. Het interactieve deel is gecomputeranimeerd, maar ziet er erg leuk uit. Ook een verschil is dat er in deze film meer liedjes voorkomen. Gezien het feit dat een film als deze vast niet slechts een keer in de dvd-speler zit, bestaat de kans dat deze liedjes over enige tijd meegezongen worden!

Met ‘Thomas de  Stoomlocomotief: Attentie, alle treinen’ zijn de makers erin geslaagd een leuk en spannend avontuur te verfilmen van de populaire Thomas, die dichtbij de belevingswereld van de Thomasfans zal liggen. De film is in ieder geval stukken beter dan de Amerikaanse verfilming ‘Thomas and the Magic Railroad’ uit 2000. Attentie alle Thomasfans, er is een nieuw verhaal van Thomas uit!