Thomas de stoomlocomotief: Heldenverhaal – de film – Thomas & Friends: Tale of the Brave (2014)

Regie: Rob Silvestri | 60 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Jürgen Theuns, Jeremy Luton, Leo Richardson, Maarten Wansink, Marjolein Algera, Paul Disbergen, Reinder van der Naalt, Stan Limburg, Michiel de Jong

’s Werelds bekendste blauwe stoomlocomotiefje weet nog maar niet van ophouden. Tussen 2005 en 2010 was de populariteit van Thomas de stoomlocomotief op het hoogst in Nederland, maar nog steeds zitten er kleuters aan de buis gekluisterd als hun favoriete trein spannende avonturen beleeft. De bewoners van het fictieve Britse eiland Sodor zijn inmiddels zo ongeveer vertienvoudigd en het eiland lijkt ook steeds groter (want elk nieuw personage en nieuwe locatie betekent natuurlijk dat er ook speelgoed op de markt gebracht kan worden, en dat betekent geld in het laatje), maar het draait nog steeds voornamelijk om Thomas en zijn beste vriend Percy en oudgedienden James, Edward, Gordon en Henry.

Ook in ‘Thomas de Stoomlocomotief – Heldenverhaal’ zien we deze oude bekenden terug. In deze CGI animatiefilm van een uur staat vooral Percy doodsangsten uit. Thomas heeft tijdens zijn werk in de porseleingroeve een vreemde afdruk gezien. Het lijkt wel een voetstap van een dier, maar dan moet het wel een héél groot dier zijn. Wanneer hij dit aan Percy vertelt, trekt die meteen zijn conclusies: er is een monster op het eiland Sodor! De anders zo dappere Percy ziet wanneer hij ’s avonds zijn posttrein trekt, overal spoken. Een hooiberg wordt een monster, een brug krijgt rare tanden en wat zijn er toch veel ogen die naar hem kijken! Tot overmaat van ramp komt er ook nog een nieuwe locomotief om de treinen op Sodor te helpen: Gator. Door zijn vreemd gevormde voorkant, ziet Percy hem in het donker aan voor een griezelig wezen. Maar gelukkig blijkt Gator heel erg aardig en helpt hij Percy juist in te zien wat echte dapperheid is. Iets minder aardig is James, die Percy plaagt met zijn angstige gedrag. Maar onvriendelijkheid wordt natuurlijk gestraft, dus wordt James een lesje geleerd.

Hoewel het helemaal niet verkeerd is om een lange(re) film uit te brengen rondom de belevenissen van de treinen en machines op Sodor, rekt ‘Thomas de Stoomlocomotief – Heldenverhaal’ de eenvoudige plot wel iets te veel uit. Het opvullen met liedjes werkt maar tot op zekere hoogte. De animatie is echter tiptop in orde en de stemmencast is – op een enkele uitzondering, die wat irriteert, na – ook prima. Hoewel fans van het eerste uur met weemoed terug zullen denken aan de prachtige stop motion techniek die in de vroegere filmpjes gebruikt werd – zullen zij ook moeten toegeven dat de beelden veel levendiger zijn geworden nu Thomas en zijn vriendjes uit de computer getoverd worden. In vergelijking met andere recente Thomas specials, doet deze qua cameravoering en spanningsopbouw juist meer denken aan de oudere filmpjes.

Voorlopig lijkt deze reeks nog niet uitgetuft. Zoek je een cadeau voor een peuter of kleuter? Met de DVD ‘Thomas de stoomlocomotief – Heldenverhaal’ heb je geheid een succesnummer in handen.

‘Thomas de stoomlocomotief: Heldenverhaal – de film’ verschijnt dinsdag 23 september 2014 op DVD en VOD.