Thomas de Stoomlocomotief: Opgraven & ontdekken – Thomas & Friends: Digs & Discoveries (2019)

Recensie Thomas de Stoomlocomotief: Opgraven & ontdekken CinemagazineRegie: Dianna Basso, Joey So | 64 minuten | animatie, avontuur, familie | Nederlandse stemmencast: Jürgen Theuns, Lucie de Lange, Frans Limburg, Marloes van den Heuvel, Desie van Doeveren, Paul Disbergen, Karin Bos, Wiebe-Pier Cnossen, Hein van Beem, Kevin Hassing, Dennis Willekens, Florus van Rooijen, Huub Dikstaal, Meghna Kumar, Eva Damen, Amir Vahidi, Maarten Wansink

Thomas de Stoomlocomotief is al generaties een populair karakter bij peuters en kleuters. Aanvankelijk als stop-motion filmpjes op televisie – in Nederland legendarisch door Erik de Zwart, die de verhaaltjes van een voice-over voorzag, later gemaakt met het veel budgetvriendelijkere en minder bewerkelijke CGI. Eigenlijk is het bijzonder dat het zo lang heeft geduurd voor er een bioscoopfilm van de vriendelijke blauwe trein kwam. De real-live-action versie ‘Thomas and the Magic Railroad’ (met Alec Baldwin en Peter Fonda!) heeft in Nederland de bioscoopzalen niet gehaald. Gelukkig voor de fans is er nu ‘Thomas de Stoomlocomotief: Opgraven & ontdekken’.

Met een speelduur van 64 minuten (waarbij de hoofdfilm net 45 minuten klokt) is deze animatiefilm ideaal als eerste bioscoopbezoek voor de allerjongsten. Het verhaal is aansprekend, de emoties van de treintjes herkenbaar (de treinen en machines zijn blij, verdrietig, boos, bang of verbaasd), evenals de situaties waarin ze zich bevinden. Okay, vrijwel geen enkele peuter of kleuter zal zich kunnen vereenzelvigen met het Italiaanse avontuur van Thomas – maar voor die leeftijdscategorie zijn er wel veel gebeurtenissen ‘nieuw’ en ‘spannend’, zoals ook voor Thomas.

Het verhaal sluit een beetje aan bij de afleveringen op de dvd ‘Thomas de Stoomlocomotief: Grote avonturen in de grote wereld’ (waarin Thomas stiekem op wereldreis gaat). Thomas is op bezoek in Italië. De grote groene locomotief Gina laat hem alle bezienswaardigheden zien. Thomas is bang om toe te geven dat hij versteld staat van alles wat hij ziet en doet of hij heel veel weet van architectuur. Wanneer Gina hem laat zien dat er op bepaalde plekken in de omgeving van Rome aan archeologie gedaan wordt, noemt hij zichzelf ook daar een expert in. Maar zoals je op je klompen kunt aanvoelen, is dat aanleiding voor een flinke levensles die Thomas krijgt.

Thomas leert dat het niet erg is dat je niet overal verstand van hebt. Dat er altijd dingen zijn die anderen beter kunnen, maar dat er genoeg over blijft waar hij zelf in kan uitblinken. Dat zijn belangrijke dingen om mee te geven aan jonge kinderen. Wat ook leuk is aan ‘Thomas de Stoomlocomotief: Opgraven & ontdekken’ is het feit dat het zich niet op het fictieve eiland Sodor afspeelt, maar in een bestaand land. Dit geeft een extra leerzaam tintje aan de film.

Natuurlijk is er genoeg af te dingen op de kwaliteit van de animatie, deze is redelijk simpel en ontstijgt het niveau van de televisieafleveringen nauwelijks. Maar de stijl is wel trouw aan de originele serie, waardoor het nostalgische karakter toch een beetje in stand blijft. ‘Thomas de Stoomlocomotief: Opgraven & ontdekken’ wordt gevolgd door een drietal kleinere filmpjes, waarin we Thomas’ nieuwe vriendjes Lorenzo en Beppe wat beter leren kennen. Ideaal dus voor de korte aandachtsspanne van de doelgroep. Voor de jonge Thomas-fans is deze film een schot in de roos.

Bioscooprelease: 11 september 2019
VOD-release: 9 januari 2020
DVD-release: 21 januari 2020