Thor: The Dark World (2013)

Regie: Alan Taylor | 110 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: Chris Hemsworth, Anthony Hopkins, Tom Hiddleston, Idris Elba, Natalie Portman, Kat Dennings, Zachary Levi, Ray Stevenson, Stellan Skarsgård, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jaimie Alexander, Christopher Eccleston, Benicio Del Toro, Stan Lee, Rene Russo, Tadanobu Asano, Clive Russell, Julian Seager, Richard Brake, Richard Whiten, Jonathan Howard

Een jaar na de gebeurtenissen die plaatsvonden in ‘The Avengers’ staat de Noorse god Thor tegenover een nieuwe vijand. Malekith is de leider van de Dark Elves die vijfduizend jaar geleden zijn verbannen. De Dark Elves zinnen op wraak en proberen in het bezit te komen van een speciaal wapen, de Aether. Deze vloeibare substantie heeft een ongelofelijke kracht en is op een geheime plek verborgen. Jane is degene die de Aether vindt, niet wetende dat het bezit van haar neemt. Thor keert terug naar aarde om Jane die nu in groot gevaar is naar Asgard te brengen. Malekith blijkt een zeer gevaarlijke tegenstander die zelfs voor Thors vader Odin te sterk blijkt te zijn. Thor ziet geen andere mogelijkheid om tegen zijn vader in te gaan en samen te werken met de persoon die hem verraden heeft, zijn broer Loki.

‘Thor’ was in 2011 een aangename verassing. De Noorse god deed het prima als superheld en kreeg door regisseur Kenneth Branagh een Shakespeareaans tintje zonder de humor en actie uit het oog te verliezen. In ‘The Avengers’ werden Thor en zijn evil broer Loki nog populairder. Naar ‘Thor: The Dark World’ werd dan ook reikhalzend uitgekeken. Branagh heeft het stokje overgedragen aan Alan Taylor wiens regietalent het beste naar voren kwam in de succesvolle serie “Game of Thrones”. In de film zie je dan ook wat elementen van die serie terug, De locaties zijn wat rauwer en realistischer en het hoge CGI gehalte van het eerste deel is flink teruggebracht. Taylor houdt een prima balans tussen actie, drama en humoristische scènes. Al blijf je het gevoel houden dat het allemaal net ietsje beter had gekund. Dat ligt voornamelijk aan het script. De schurk is het nét niet, de Aether lijkt te veel op de Tesseract uit ‘The Avengers’ en te veel acteurs worden onvoldoende ingezet.

Van antagonist Malekith hoort een grote dreiging uit te gaan. Die dreiging heeft niet  het gewenste effect, want we komen nauwelijks iets te weten over de Dark Elf. Het helpt ook niet dat Christopher Eccleston als Malekith onder een dikke laag make-up zit verstopt. Zonde, want een goed acteur als Eccleston wordt daardoor niet voldoende gebruikt. Het enige moment waarin hij wel had kunnen schitteren is in de confrontatie met Thor. Maar ook daar neemt de actie, zij het op zeer spectaculaire wijze, het van hem over.

Chris Hemsworth lijkt zich steeds beter op zijn gemak te voelen in zijn rol als Noorse God. Waar hij in deel één nog flink arrogant was, is Thor nu de nobele en stoere god die met charme en humor een steeds leuker karakter wordt. Anthony Hopkins komt er nogal bekaaid af, maar Rene Russo krijgt eindelijk iets te doen in dit deel. Natalie Portman heeft een ondankbare rol want van haar stoere wetenschapper imago blijft maar weinig overeind. Ze speelt grotendeels een jonkvrouw in nood. Ook de romance tussen haar en Thor blijft aan de oppervlakte zweven. De immens populaire Loki keert gelukkig ook terug voor het tweede deel. Regisseur Taylor besloot op het laatste moment extra scènes toe te voegen met Loki om de fans tegemoet te komen ( wellicht ten koste van scènes met Malekith). Een goede keuze want Loki steelt weer eens de show met zijn one-liners. Ook op acteergebied knettert het weer tussen de broers. Hun aangetaste relatie zorgt voor wantrouwen en spijt. Hiddleston blijft de kwetsbare Loki die ondanks zijn liefde voor zijn familie boven alles aast op de troon van Asgard.

‘Thor: The Dark World’ is net als deel één een prima Marvel film geworden die superhelden met fantasie en humor combineert. Niet alle karakters worden goed gebruikt en de schurk heeft niet het gewenste dreigende effect. Maar de belangrijkste karakters – Thor en Loki – zijn dankzij de getalenteerde vertolkers een genot om naar te kijken. Niet zo sterk als ‘The Avengers’ maar entertainend genoeg om je twee uur goed mee te vermaken.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 31 oktober 2013
VOD-release: 12 maart 2014