Those People (2015)

Regie: Joey Kuhn | 89 minuten | drama | Acteurs: Jonathan Gordon, Jason Ralph, Haaz Sleiman, Britt Lower, Meghann Fahy, Chris Conroy, Daniel Gerroll, Allison Mackie, Stephen Gevedon, Tamara Torres, Bill Dietrich, Ken Perlstein, Robert Abelson, David J. Gelfand, Max Jenkins

Films met een homoseksueel thema zijn vaak low budget, de acteurs zijn onbekend bij het grote publiek en de focus ligt vaak óf op sex, óf op het uit de kast komen, óf coming-of-age. Of alle drie. Hoewel ‘Those People’ ook voor een schijntje gemaakt is en op een enkeling na de cast niet echt in grote producties heeft gespeeld, is het verhaal niet echt onder een van de drie thema’s te scharen. Dat de film er dan ook nog uit ziet om door een ringetje te halen en lekker wegkijkt, zorgt er voor dat ‘Those People’ zeker een opvallende release is in het genre.

De locatie is één van de redenen waarmee ‘Those People’ boven het maaiveld uitsteekt: er werd gefilmd in de Upper East Side van Manhattan. Toegegeven, dit speelfilmdebuut van Joey Kuhn, is niet het eerste adolescentendrama dat zich in de rijkste buurt van New York afspeelt, maar het geeft het verhaal en de karakters wel een in het genre niet vaak voorkomende diepgang. Geld speelt in die zin een belangrijke rol, omdat de vader van één van de hoofdpersonen vast zit vanwege een financieel schandaal en dat heeft natuurlijk behoorlijke impact op de jongen. Maar ook de sets hebben zo hun uitwerking; opgenomen in dure, luxueuze appartementencomplexen,  trendy uitgaansgelegenheden en artistieke omgevingen, ‘Those People’ voelt zo veel duurder dan het in werkelijkheid is. Daarbij komt dat het camerawerk erg goed is en er hangt een warme gloed over de meeste scènes.

Het verhaal is in feite eenvoudig: leukerd Charlie is al vijftien jaar bevriend met Sebastian (de eerder genoemde zoon van een witteboordencrimineel). Sebastian heeft een doorslaggevende rol gespeeld in de bewustwording van Charlies seksuele geaardheid, maar nog nooit heeft Charlie zijn ware gevoelens met zijn beste vriend gedeeld. Nu heeft Sebastian hem echter meer dan ooit nodig, en tegelijkertijd ontmoet Charlie in een pianobar de oudere, aantrekkelijke Tim. Tim steekt zijn interesse in Charlie niet onder stoelen of banken en Charlie moet nu eigenlijk een keuze maken tussen zijn intense liefde voor zijn beste vriend of deze overrompelende passie voor Tim. Daarnaast heeft ‘Those People’ boeiende en intelligente dingen te vertellen over (homoseksuele) zoons en hun vaders.

De dialogen mogen dan hier en daar wat gekunsteld aanvoelen en niet alle bijpersonages zijn goed uitgediept (de drie vrienden uit het clubje van Sebastian en Charlie krijgen net teveel schermtijd om niet geïnteresseerd in ze te raken, maar te weinig om ze goed te leren kennen), maar de acteerprestaties zijn uitmuntend en de muzikale score (met functioneel gebruik van Gilbert & Sullivans Major-General’s Song uit The Pirates of Penzance) is klasse. Verdient een breder publiek dan het waarschijnlijk zal krijgen.

‘Those People’ verschijnt donderdag 25 augustus 2016 op DVD.