Those Who Wish Me Dead (2021)

Recensie Those Who Wish Me Dead CinemagazineRegie: Taylor Sheridan | 100 minuten | actie, drama | Acteurs: Angelina Jolie, Finn Little, Jon Bernthal, Aidan Gillen, Nicholas Hoult, Jake Weber, Medina Senghore, Tyler Perry, Boots Southerland, Tory Kittles, James Jordan, Lora Martinez-Cunningham, Howard Ferguson Jr., Ryan Jason Cook, Laura Niemi

Als brandweervrouw in de bossen van de staat Montana is Hannah (Angelina Jolie) getraumatiseerd geraakt als ze tijdens een blusoperatie drie kinderen slachtoffer ziet worden van de verzengende vuurzee. Ze verdringt haar pijn dagelijks en lijkt prima op haar plek tussen haar bravoure collega’s als ‘one of the guys’.

Wanneer Hannah op een dag dienst heeft in de uitkijktoren meters boven haar district, wordt het vuur haar opnieuw aan de schenen gelegd in de meest letterlijke zin van het woord. Waar ze de vorige keer geen reddende engel kon zijn, krijgt ze nu een tweede kans in haar schoot geworpen en die grijpt ze met beide handen aan; de jonge Connor (Finn Little) beschermen tegen Moeder natuur én twee gewetenloze huurmoordenaars van de maffia (Nicholas Hoult en Aidan Gillen) die het op zijn vader Owen (Jack Weber) hebben voorzien.

Het is al weer elf jaar geleden dan Angelina Jolie te zien was in actiefilms zoals ‘Salt’ en ‘The Tourist’ en de 46-jarige actrice is het stuntwerk zeker niet verleerd. Nicholas Hoult (‘Warm Bodies’, ‘X-Men’) speelt één van de huurmoordenaars die gek genoeg geen gebrek aan munitie hebben. Zijn personage is vlak te noemen. Stoïcijns en weinig uitgediept waarbij we meer zouden mogen verwachten. Een andere acteur die er daarentegen wel uitspringt, is de jonge tegenspeler Finn Little (‘Storm Boy’, ‘Tidelands’). Zijn vertolking van een doodsbange jongen, draagt hij heel gedegen en klein uit en dat is een welkome opsteker voor de geloofwaardigheid die bij vlagen aardig in het gedrang komt.

‘Those Who Wish Me Dead’ stijgt op zich niet boven een typische hedendaagse Amerikaanse actiefilm uit, want de verhaallijn is flinterdun en – zoals gezegd – van tijd tot tijd niet erg realistisch. Gelukkig wordt dit wankele script ruimschoots gecompenseerd door strak geregisseerd actie, CGI en stuntwerk die we kennen van regisseur Taylor Sheridan uit zijn eerdere spijkerharde kassuccessen als ‘Sicario’ en ‘Hell or High Water’. Hou je van een redelijk spannende actiefilm doorspekt van ‘in your face’ geweld én een natuurramp? Dan is deze film het kijken zeker waard.

Lisette van der Meij

Digital download-release: 24 juni 2021
VOD-release: 8 juli 2021