Three Identical Strangers (2018)

Recensie Three Identical Strangers CinemagazineRegie: Tim Wardle | 96 minuten | documentaire | Met: Robert Shafran, David Kellman, Michael Domnitz, Howard Schneider, Ellen Cervone, Alan Luchs, Hedy Page, Alice Shafran, Elliott Galland, Eddy Galland, Richard Kellman, Justine Wise Polier, Mort Shafran, Ilene Shafran, Janet Kellman, Brenda Galland, Lawrence Wright, Natasha Josefowitz, Elyse Schein, Peter Neubauer, Lawrence Perlman

Hoewel dat bijna voor elke film geldt, is het advies voor ‘Three Identical Strangers’ net wat urgenter: ga dit zien zonder vooraf al te veel te weten. Stop met lezen (doe dat vooral daarna) en neem je beste vriend of vriendin, geliefd familielid of buurman mee naar deze documentaire.

Okay. Film gezien? Voor de mensen die het toch niet kunnen laten en verder zijn gaan lezen, vrees niet: deze recensie is zoveel mogelijk spoilervrij. De titel ‘Three Identical Strangers’ verraadt al zo’n beetje waar de documentaire over gaat en mensen die ongeveer de leeftijdscategorie hebben van de hoofdpersonen of ouder zijn, weten zich de nieuwsberichten begin jaren tachtig misschien nog wel te herinneren.

In 1980 gaat de negentienjarige Robert Shafran voor zijn eerste schooldag naar de Sullivan County Community College. Nadat hij zijn auto heeft geparkeerd loopt hij de campus op en hoewel hij er nooit eerder is geweest, lijkt iedereen hem te herkennen. “Hé, man, wat leuk dat je terug bent!” en “Hoe was je zomervakantie?” hoort hij om zich heen en er komen zelfs meisjes op hem af die hem zoenen. Robert snapt er helemaal niets van, tot hij iemand tegenkomt die doorheeft hoe de vork in de steel zit. Die jongen vraagt naar zijn geboortedatum, of hij geadopteerd is en beweert vervolgens vol overtuiging dat Robert een tweelingbroer heeft. Met zijn tweeën gaan de jongens op pad naar deze Eddy Galland.

De jongens hebben geen bewijs nodig als ze elkaar zien. Het is direct duidelijk: ze zijn tweelingbroers. De kranten krijgen lucht van dit bijzondere verhaal: tweelingbroers na negentien jaar herenigd en dan wordt het nóg gekker. Een derde jongen, David Kellman herkent zichzelf in de krant en neemt contact op met Eddy’s moeder. Het blijkt niet om een geadopteerde tweeling, maar drieling te gaan. Je kunt je voorstellen hoe het mediacircus overuren ging draaien. De drie jongens genoten van alle aandacht, hun tv-optredens, ze kregen zelfs een cameo in Madonna’s ‘Desperately Seeking Susan’…

Maar ‘Three Identical Strangers’ heeft veel meer te vertellen dan alleen het ongelooflijke verhaal van Robert, Eddy en David. Regisseur Tim Wardle gebruikt bijna geen andere trucjes dan een ijzersterke opbouw om de kijker geboeid te houden en te choqueren. Afgezien van wat onnodige in geënsceneerde fragmenten in de eerste paar minuten van de film, die wat irriteren (alsof de kijker zelf geen beeld kan vormen bij het vertelde verhaal), bestaat de film uit veel talking heads en archiefmateriaal, maar dat grijpt je absoluut bij de strot. Wardle bewijst zich vooral een goed onderzoeksjournalist te zijn (of in ieder geval, zo’n iemand tot zijn crew te rekenen), omdat tijdens de film zaken aan het licht komen die hij zelfs in de pitch niet heeft kunnen bedenken. ‘Three Identical Strangers’ vertelt een diep menselijk verhaal en zet dat af tegen de ontwikkeling van ons ethische en morele kompas in de laatste decennia. Niet te missen.

Bioscooprelease: 16 mei 2019
DVD-release: 12 juli 2019