Thunder Force (2021)

Recensie Thunder Force CinemagazineRegie: Ben Falcone | 106 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Melissa McCarthy, Octavia Spencer, Jason Bateman, Bobby Cannavale, Pom Klementieff, Melissa Leo, Taylor Mosby, Marcella Lowery, Melissa Ponzio, Ben Falcone, Nate Hitpas

Binnen no-time ontving de voor Netflix gemaakte superheldenspoof ‘Thunder Force’ het predicaat ‘slechtste film op Netflix’. Dat maakt nieuwsgierig! De streamingdienst was namelijk al flink op dreef met pulp als ‘The Wrong Missy’ en ‘Just Say Yes’. Een film die nóg rampzaliger moet zijn dan eerder genoemde titels moet van goede (lees: slechte in dit geval) huize komen om dit etiket in de wacht te slepen…

In ‘Thunder Force’ speelt Melissa McCarthy de lompe Lydia. Deze loner raakt de weg kwijt als ze ruzie krijgt met haar nerdy beste vriendin Emily (Octavia Spencer). Als Lydia jaren later een uitnodiging voor een school reünie krijgt, trekt ze de stoute schoenen aan en besluit ze haar van zich vervreemde vriendin mee te nemen. Emily is echter opgeslokt door en experiment waarmee ze superkrachten kan vergaren. Met deze powers wil ze de misdaad bestrijden. Door een ongeluk krijgt Lydia echter deze bijzondere gaven toegediend. De oud-vriendinnen besluiten hun geschillen bij te leggen en als superheldinnen door het leven te gaan.

Toegegeven ‘Thunder Force’ is niet best, maar zo ontzettend rampzalig als in de media werd voorgespiegeld is deze Netflix-vulling nu ook weer niet. Deze film van regisseur Ben Falcone (niet geheel toevallig de man van McCarthy) duurt te lang, teert op belegen grapjes en oogt nogal oubollig. Het acteerwerk is niet slecht, al speelt McCarthy voor de tigste keer hetzelfde schreeuwerige type (Lydia is een variant op ‘Tammy’, haar personage uit ‘The Heat’ en ‘The Boss’). Jammer, want de actrice heeft veel meer in huis en kan ook meer serieuze rollen aan. Spencer speelt dan weer vrij ingetogen en lijkt zich stiekem te schamen voor haar deelname (al zal haar loonstrookje veel vergoeden).

‘Thunder Force’ is vooral saai. Er valt weinig te vertellen en na een hele zwik superheldenfilms is het nieuwtje er wel af. Ook de getoonde superkrachten (onzichtbaarheid en superkracht) zijn inspiratieloos. Het tempo is ook vrij laag, waardoor de film langer lijkt te duren dan de werkelijke speelduur aangeeft. Met twee steengoede actrices in de hoofdrollen mag je meer vuurwerk verwachten. Falcone is niet erg geïnteresseerd in karakteruitdieping, goede grappen of toffe stunts. Waar hij wel in geïnteresseerd is, wordt nooit duidelijk. ‘Thunder Force’ is een film die vijftien jaar te laat komt en nu al gedateerd overkomt.

Waardering: 1.5

VOD-release: 9 april 2021 (Netflix)