Thunderbirds (2004)

Regie: Jonathan Frakes | 110 minuten | actie, komedie, familie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Brady Corbet, Vanessa Ann Hudgens, Soren Fulton, Bill Paxton, Sir Ben Kingsley, Sophia Myles, Ron Cook, Debora Weston, Lou Hirsch, Alex Barringer, Demetri Goritas, Ben Torgersen, Kyle Herbert, Dominic Colenso, Deobia Oparei, Philip Winchester

De film ‘Thunderbirds’ is gebaseerd op de populaire Engelse poppenserie “Thunderbirds Are GO’ (1966). Die serie gaat over de familie Tracy die vanuit een tropisch eiland een internationaal reddingsteam leiden. Ze maken gebruik van Thunderbirds, grote schepen, om snel ter plaatse te zijn.  In de jaren zestig en zeventig was de serie enorm populair in Europa. Ruim dertig jaar later is er een bioscoopversie van gemaakt met échte acteurs. In de hoofdrollen zien we jonge talenten als Brady Corbet, Vanessa Ann Hudgens en Soren Fulton. Brady Corbet en Vanessa Ann Hudgens waren beiden eerder te zien in de alom geprezen dramafilm ‘Thirteen’ (2003). In de cast zien we verder een tweetal meer gevestigde namen, die van acteurs Bill Paxton als de vader Jeff Tracy en Sir Ben Kingsley als de schurk ‘The Hood’. Voor de film is er gecast op uiterlijk en dat is ook wel te zien. Zo lijken Lady Penelope en Parker sprekend hun poppen uit de serie. Van alle personages uit de film zorgen Brains, Lady Penelope en Parker voor de leuke scènes. Lady Penelope en Parker worden gespeeld door Sophia Miles en Ron Cook. Zij zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en dat komt goed over op de kijker.

De regie van ‘Thunderbirds’ in handen van Jonathan Frakes. Hij is bekend geworden met zijn rol als William Riker in “Star Trek”. Hij maakte zijn regiedebuut met ‘Star Trek: First Contact’ (1996) waar hij ook zelf in meespeelde. Met’Thunderbirds’ regisseerde hij zijn vierde film.
Frakes heeft van de serie een leuke familiefilm gemaakt die weliswaar voornamelijk op kinderen gericht is. Voor de fans zal deze film ook wel aardig zijn, want de makers zijn redelijk trouw gebleven aan de serie. Wel hebben ze een aantal personages aangepast. Zo zijn de personages Alan Tracy en Tin-Tin een stuk jonger en heeft Brains een zoontje gekregen, Fermat. Alle andere personages uit de serie, waaronder Jeff Tracy, zijn zoons, Lady Penelope, Parker en The Hood, zijn gewoon van de partij. ‘Thunderbirds’ speelt zich nog voor de gebeurtenissen uit de serie af, je hoeft de serie dus niet te kennen om de film te kunnen kijken.

Ondanks het vrij simpele verhaal en het feit dat niet alle personages goed aan bod komen, is ‘Thunderbirds’ wel de moeite waard om te kijken. Al is het alleen maar om Lady Penelope in haar roze outfit te zien. Mocht de film een succes worden dan kunnen we zeker een vervolg verwachten.

5…, 4, 3, 2, 1, Thunderbirds Are Go !

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 29 juli 2004