tick, tick…BOOM! (2021)

Recensie tick, tick...BOOM! CinemagazineRegie: Lin-Manuel Miranda | 115 minuten | biografie, drama | Acteurs: Andrew Garfield, Alexandra Shipp, Robin de Jesus, Vanessa Hudgens, Joshua Henry, Jonathan Marc Sherman, Michaela Jaé (MJ) Rodriguez, Ben Levi Ross, Judith Light, Bradley Whitford, Laura Benanti, Danielle Ferland, Micaela Diamond

Jonathan Larson is een grote naam in de musicalwereld. Die grote naam verdiende hij op basis van ‘Rent’, een musical die jarenlang grote successen beleefde op Broadway en daarna de hele wereld veroverde. Er hangt wel een akelige anekdote aan Larson. De dag voordat de definitieve versie van Rent op de planken zou komen stierf hij aan een aneurysma, nog geen 35 jaar oud. Zo werd de zegetocht van ‘Rent’ meteen een postume.

Voordat ‘Rent’ een hit werd, had Larson al een aantal muzikale theaterwerken gemaakt. Over de eerste (‘Superbia’) deed hij liefst 8 jaar. De tweede (‘tick, tick…BOOM!’) gaat over de periode dat hij ‘Superbia’ maakte. In de verfilming van ‘tick, tick…BOOM!’ zien we niet alleen de musical in speelfilmvorm, maar tussendoor zien we ook een voorstelling van dit werk, met dezelfde acteurs die in de speelfilm acteren.

‘tick, tick…BOOM!’ vertelt hoe Larson ‘Superbia’ wil slijten aan de big shots van Broadway. Tussendoor zien we hoe hij zich staande houdt in het New York van begin jaren 90. Met een baantje in een diner, een crappy appartement, een vriendin die niet geschikt is voor een armoedig leven, gay vrienden die ten onder gaan aan aids en een chronisch tekort aan geld. Maar ook met de steun van musicallegende Stephen Sondheim.

In ‘tick, tick…BOOM!’ wordt flink wat gezongen, en dan is het een zegen dat de muziek nogal genietbaar is. De musical kent kleine liedjes in de stijl van Billy Joel en grotere liedjes in de trant van Jim Steinmann. Daarnaast is er nog wat klassiek musicalwerk, georkestreerde stukken zoals die van Larsons grote held Stephen Sondheim. Die muziek wordt heerlijk vertolkt door een cast die niet alleen goed zingt maar ook prima acteert.

Dat muzikale plezier compenseert het gebrek aan verhalende focus. Soms gaat het over de worsteling met ‘Superbia’, soms over trubbels in de liefde, soms over een ontbrekend liedje, soms over gekwetste vrienden. Hoewel die elementen allemaal een eigen dramaatje in zich bergen, ontbreekt die in het grote geheel. Aan overdreven sentiment is dan weer geen gebrek. Dergelijk sentiment werkt prima in het theater maar op het doek is het soms ietsjes te veel.

Dat maakt ‘tick, tick…BOOM!’ er niet veel minder op. Met Andrew Garfield als stralend middelpunt vermaakt de film van de eerste tot de laatste noot. Met zijn originele vertelvorm, heerlijke muziek, fijne acteurs, herkenbaar New York en een paar aardige grappen steekt ‘tick, tick…BOOM!’ flink boven de middelmaat uit. Een mooi eerbewijs aan zijn tragische schepper.

VOD-release: 19 november 2021 (Netflix)