Tiere (2017)

Recensie Tiere CinemagazineRegie: Greg Zglinski | 95 minuten | thriller, drama | Acteurs: Birgit Minichmayr, Philipp Hochmair, Mona Petri, Mehdi Nebbou, Michael Ostrowski, Philip Lenkowsky

‘Tiere’ gaat over het echtpaar Anna en Nick, dat als duo hun beste tijd gehad heeft. Één van de twee gaat vreemd, zo vermoedt de ander, maar zonder de vreemdganger dat voor de voeten te gooien. Want communicatie in een relatie is iets dat je schijnt te moeten leren. Liever geven ze elkaar steken onder water, gemene opmerkingen die de ander in de ziel raakt. Maar… er gloort hoop. Vanwege een project van Nick trekt het tweetal zich voor een half jaar terug in een lieftallig (hoewel…) houten chaletje in ruraal Zwitserland. De verandering van omgeving én de afwezigheid van verleidelijke afleiding moet het huwelijk goed doen, toch? Een nieuw begin… of het begin van het einde?

De in Polen geboren maar in Zwitserland volwassen geworden Greg Zglinski (1968) schetst in een tot op de seconde fascinerend anderhalf uur het verval van een huwelijk. Hij vervlecht daarbij verhaallijnen, dromen, fantasieën en gooit de chronologie van zowel de gebeurtenissen als de zaken die misschien niet echt zijn gebeurd door elkaar. Je zou denken dat er daardoor aan ‘Tiere’ geen touw is vast te knopen, maar dat valt reuze mee. Het verhaal is zo onvoorspelbaar en spannend dat je je als kijker graag laat meevoeren door deze bizarre film.

Het acteerwerk is daar zeker debet aan. Birgit Minichmayr is fantastisch als Anna, en de chemie die ze deelt met Philipp Hochmair doet de kijker geloven dat je hier naar een stel kijkt dat daadwerkelijk jaren vol ups en downs heeft meegemaakt. Mona Petri is voor een groot deel verantwoordelijk voor het stichten van verwarring bij de kijker, omdat zij niet één, maar maar liefst drie rollen op zich neemt. Door de parallellen zou zij echter ook zo maar weer iemand anders kunnen zijn.

‘Tiere’ zal goed vallen bij liefhebbers van David Lynch, maar heeft ook zeker de suspense van Hitchcock. Verwacht niet dat je deze surrealistische mindfuck volledig zult doorgronden, maar dat is ook niet de opzet. De zwarte humor uit het scenario van de door zelfmoord om het leven gekomen scenarioschrijver Jörg Kalt (1967–2007) is uitstekend vertaald naar het witte doek en de wetenschap dat zijn einde zelfgekozen is, geeft de film op momenten nog een extra duister randje. ‘Tiere’ is een uiterst genietbaar surrealistische vertelling. Het spelen van autospelletjes zal nooit meer hetzelfde zijn na het zien van deze film.

Bioscooprelease: 5 juli 2018
DVD-release: 30 oktober 2018