Tiger Orange (2014)

Regie: Wade Gasque | 73 minuten | drama | Acteurs: Mark Strano, Frankie Valenti, Gregory Marcel, Ty Parker, Vincent Duvall, Adrian Delcan, Tara Samuel, Shaun Cozzens, David F. Park, Loanne Bishop, John Gowans

‘Tiger Orange’ vertelt het verhaal van twee uit elkaar gegroeide broers, die na de dood van hun vader erachter komen dat ze meer gemeen hebben dan ze dachten. Chet (Mark Strano, die eveneens het scenario voor zijn rekening nam) is altijd in het ouderlijk huis blijven wonen en zet nu de doe-het-zelf-zaak van zijn vader voort. Hij is alleenstaand en heeft zijn seksuele geaardheid – hij is homo – nooit durven erkennen. Het leven van deze bescheiden, verlegen man staat op zijn kop als zijn broer Todd (Frankie Valenti a.k.a. porno-acteur Johnny Hazzard) ineens voor de deur staat. Todd is in alles Chets tegenpool. Hij omarmt zijn homoseksualiteit en laat geen gelegenheid voorbij gaan om dit mensen onder de neus te wrijven. Hij heeft talloze avontuurtjes gehad en heeft al heel wat van de wereld gezien.

In dit drama borrelt de spanning onder de oppervlakte. Het contrast tussen de twee broers kan niet groter zijn. Je voelt aan alles dat een emotionele uitbarsting niet lang kan uitblijven. Daarnaast zullen de gevolgen van Chets coming-out waarschijnlijk desastreus zijn voor zijn klantenbinding (in het kleine dorp waar het zich afspeelt is de gangbare opinie dat je als man trouwt en kinderen krijgt, van homo’s moeten ze niets hebben) maar tegelijkertijd is ‘Tiger Orange’ zo’n formulefilm dat je ook weet dat het allemaal wel weer goed komt. Dat is overigens geen groot probleem. De acteerprestaties van de twee acteurs zorgen meestal voor een geloofwaardig en in ieder geval meeslepend verhaal. Af en toe zijn de dialogen wat houterig, vooral in het begin hebben de heren (en dus de kijker) daar last van. In de flashbacks krijgen we een klein beetje achtergrondinformatie, en de jongere acteurs blijken niet alleen op basis van hun gelijkenis met hun oudere rollenvertolkers gecast te zijn. Veel meer dan dat de dood van de vader een bevrijding blijkt te zijn, is het overigens niet, want het was eigenlijk maar een nare man, die maar niet kan accepteren dat zijn zoon(s) homo is / zijn.

Naast het uit de kast komen van Chet en de strubbelingen tussen de twee broers is er een derde verhaallijn, in de vorm van de eerste liefde van Chet, die – net als Todd – weer even teruggekeerd is in het dorp. Ook hierin biedt ‘Tiger Orange’ weinig verrassingen. Het is van meet af aan duidelijk voor wie van de twee Brandon (Gregory Marcel) zal kiezen. ‘Tiger Orange’ (de titel slaat op een tint oranje die Chet als verf verkoopt aan een vaste klant) blinkt niet uit in originaliteit, maar de emoties zijn oprecht en dat levert een charmante film op, met mooi camerawerk als toefje op de taart.

‘Tiger Orange’ verschijnt donderdag 26 mei 2016 op DVD.