Tim Burton’s Corpse Bride (2005)

Regie: Tim Burton, Mike Johnson | 76 minuten | komedie, animatie, familie, romantiek, fantasie, musical | Originele stemmencast: Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Emily Watson, Tracey Ullman, Paul Whitehouse, Joanna Lumley, Albert Finney, Richard E. Grant, Christopher Lee, Michael Gough, Jane Horrocks, Enn Reitel, Deep Roy, Danny Elfman, Stephen Ballantyne

Voor de fans van Tim Burton is 2005 een bijzonder jaar geworden. Terwijl het bejubelde ‘Charlie and the Chocolate Factory’ dan nog volop in de bioscopen draait, volgt alweer de release van ‘Tim Burton’s Corpse Bride’, een stopmotion-animatiefilm waarin we de avonturen van de verlegen Victor volgen in het Land van de Levenden en Het Land van de Doden. Een film waarin we kennis maken met twee charmante bruiden, beide mooi en beide lief, al is de één een beetje timide en de ander behoorlijk dood.

‘Tim Burton’s Corpse Bride’ speelt zich af in een wereld waarin de verknipte, tegendraadse en fantasierijke geest van Tim Burton (Sleepy Hollow’ (1999), ‘Big Fish’ (2003)) gemakkelijk valt te herkennen. In de fantasie van de Amerikaanse regisseur wordt het Land van de Levenden een doods en benauwend oord, terwijl het Land van de Doden kleurrijk, lawaaierig, muzikaal en bijzonder gezellig is. En terwijl Victors levende bruid een lief maar onopvallend meisje is, blijkt de dode bruid een dame van een heel ander kaliber. Hoewel er soms een arm of een been van haar lijf valt en ook haar rechteroog regelmatig uit zijn kas plopt, is zij een verleidelijk en bijzonder sexy lijk. Een lijk ook met een gouden hartje, hoewel dat niet meer zo hard klopt.

Terwijl het verhaal van ‘Tim Burton’s Corpse Bride’ zo zijn duistere en macabere kanten kent, is de onderliggende boodschap juist een pleidooi voor een kleurrijk, menselijk en fantasievol bestaan. Die boodschap is verpakt in een wervelende animatie, waarin je ogen tekortkomt door de bizar uitgedoste karakters, de originele choreografie en de prachtige decors.

In tegenstelling tot hun omgeving zijn de drie belangrijkste personages niet echt creepy. Ze beschikken juist over een romantische ziel en laten zich niet zomaar knechten door de streng Victoriaanse mores van hun tijd, maar verzetten zich daar op hun eigen bescheiden manier tegen. Het zijn dan ook die vertederende personages gecombineerd met de uitbundige visuele en muzikale stijl, die van ‘Tim Burton’s Corpse Bride’ zo’n verrukkelijke film maken.

Omdat er toch altijd wat te kniesoren valt (zo zijn wij nu eenmaal in het Land van de Levenden), zou je nog kunnen stellen dat de plot misschien wat magertjes is en dat de tegenstellingen soms iets te dik zijn aangezet. Dat laat onverlet dat ‘Tim Burton’s Corpse Bride’ een aanrader van de bovenste plank is en dat het jaar 2005 door de fans van Tim Burton niet snel zal worden vergeten.

Bioscooprelease: 3 november 2005