Time Freak (2018)

Recensie Time Freak CinemagazineRegie: Andrew Bowler | 100 minuten | komedie, drama | Acteurs: Asa Butterfield, Sophie Turner, Skyler Gisondo, Will Peltz, Aubrey Reynolds, Jillian Joy, Joseph Park, Caden J. Gregoire, Cassie J. Gregoire, Cassie Williams, Coral Chambers, Joey Miyashima

Stillman (Asa Butterfield) en Debby (Sophie Turner) zijn een leuk stel, hoewel ze zeer verschillend zijn. Stillman studeert natuurkunde en is serieus bezig met zijn toekomst; Debby heeft nog geen duidelijk vastomlijnd doel in haar leven en moddert maar een beetje aan. Na een tijdje lijken de twee toch teveel uit elkaar te groeien en Debby besluit op een kwade dag dat ze het uit wil maken. Maar Stillman heeft een geheim: hij heeft een tijdmachine uitgevonden en kan zo terug in de tijd om de fouten die hij heeft gemaakt recht te zetten. Stillmans beste vriend Evan (Skyler Gisondo) wordt meegetrokken het complot in en krijgt zo ook de kans zíjn leven (dat momenteel in het teken staat van high worden en hard studeren te vermijden) te beteren.

‘Time Freak’ van Andrew Bowler, die eveneens het scenario schreef, is een schattig romantisch drama met fantasy-elementen over een nerdy typetje dat zijn geluk niet op kan met zo’n fantastische vriendin. Nogal logisch dat hij helemaal overdonderd is van haar beslissing om een einde te maken aan de relatie. Stillman is er heilig van overtuigd dat ze voor elkaar gemaakt zijn; niet alleen kan hij nooit een betere vriendin krijgen, ook hij is de beste voor haar. Dus als hij de mogelijkheid heeft om hun relatie te redden, wie is hij dan om daar morele vraagtekens bij te zetten? Ook is het zo klaar als een klontje dat Evan helemaal met hem meegaat in zijn uitzinnige plan – na aanvankelijk wat tegenstrubbelingen. Doe iedereen zo’n vriend!

Het succes van ‘Time Freak’ zit ‘m vooral in de charmante cast. Asa Butterfield en Sophie Turner zijn een vertederend stel samen en Skyler Gisondo is een grappige sidekick, die je ook echt gunt zijn ultimate frisbee-wedstrijd te winnen. Daarnaast vormt hij later in het verhaal ook nog eens het morele anker voor Stillman, wat hij wel nodig blijkt te hebben. Wat de wetten van de natuurkunde betreft: daar moet je niet al te veel bij nadenken. Als je voor waar aanneemt dat de tijdmachine werkt zoals ie werkt, en Stillmans uitvinding dus bepaalde beperkingen heeft (die op een ander moment dan weer niet gelden), kom je een heel eind met deze film.

Wat ook goed werkt is dat de film minder voorspelbaar is dan je op het eerste gezicht zou verwachten. De morele bezwaren die nu eenmaal hangen aan het feit dat je zonder dat iemand daar weet van heeft niet zomaar iemands hele leven kan bepalen, worden op een keurige manier afgehandeld. Een beter eind had deze film dan ook niet kunnen hebben.

Bioscooprelease: 7 februari 2019
DVD-release: 21 juni 2019