Timeline (2003)

Regie: Richard Donner | 116 minuten | avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Paul Walker, Frances O’Conner, Gerard Butler, Billy Connolly, David Thewlis, Neal McDonough, Ethan Embry, Anna Friel, Matt Craven, Michael Sheen, Lambert Wilson, Marton Csokas, Rossif Sutherland, Steve Kahan, Julien Kramer

De intro van ‘Timeline’ geeft je een echt Michael Crichton-gevoel. Een groep onderzoekers doet geheim onderzoek dat niet helemaal volgens planning verloopt en de schade verborgen probeert te houden. En dan ineens gaat het over in sentimenteel gebabbel om de onderlinge relaties van de hoofdpersonen duidelijk te maken. Aan het begin is meteen al duidelijk wie er voor wie valt en wie het einde van de film hoogstwaarschijnlijk niet gaat halen. De dialoog is lachwekkend, net als de details: ook in de 14e eeuw had iedereen al een stralende witte glimlach.

De film is vermakelijk, maar kan een ‘been there, done that’-gevoel niet voorkomen. Neem ‘Kate and Leopold’ (2001), een scheutje ‘Star Trek’ en doe daar een spectaculaire veldslag (die erg aan ‘Lord of the Rings’ doet denken) bij en je hebt ‘Timeline’. De film wijdt niet te veel uit over het hoe of wat van het tijdreizen en hierdoor ben je al snel op de plaats en tijd waar het om gaat: Frankrijk, 1357. Hierdoor is de film gewoon een avonturenverhaal, met moderne helden en een scheutje romantiek.

Holllywood-hunk Paul Walker van ‘The Fast and the Furious’ (2001) speelt de zoon van professor Johnston, maar meer dan mooi zijn lijkt hij niet te kunnen. De hele liefdesgeschiedenis van Walker en OConner had eruit geknipt kunnen worden. Niet dat de rest van het verhaal rond de personages zo bijster indrukwekkend is overigens. Gerard Butler speelde in 2003 eveneens een rol in ‘Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life’ (2003) en had hierna blijkbaar geen energie meer over om wat van ‘Timeline’ te maken. Directeur Doniger van ITC, die zijn werknemers zonder schroom terug in de tijd stuurt, wordt vertolkt door David Thewlis, die in de zomer van 2004 te zien is als professor Lupin in het derde deel van ‘Harry Potter & de Gevangene van Azkaban’.

Voor Michael Crichton-fans is ‘Timeline’ een must, al is het niet de beste verfilming van een van zijn boeken. Het is ook zeker niet het beste werk van ‘Superman’ (1978) en ‘Lethal Weapon’-regisseur Richard Donner en een bioscoophit zal het dan ook niet worden, maar hij is leuk genoeg voor een regenachtige zondagmiddag.

Roosmarijn Andringa

Bioscooprelease: 25 maart 2004