Tinker Bell en de piraten – The Pirate Fairy (2014)

Regie: Peggy Holmes | 78 minuten | animatie, avontuur, fantasie | Originele stemmencast: Mae Whitman, Christina Hendricks, Tom Hiddleston, Lucy Liu, Raven-Symoné, Megan Hilty, Pamela Adlon, Angela Bartys, Jim Cummings, Carlos Ponce, Mick Wingert, Kevin Michael Richardson, Jeff Bennett, Rob Paulsen, Grey DeLisle, Kari Wahlgren, Jane Horrocks, Jesse McCartney, Anjelica Huston, Youlika Skafida | Nederlandse stemmencast: Angela Schijf, Eva Simons, Louis Talpe

Disney-mascotte Tinker Bell schittert in alweer haar vijfde filmavontuur, en dit keer krijgen we een wel heel bijzonder verhaal. Speelden de voorgaande films zich voornamelijk af in Pixie Hollow, met als hoofdthema één van de vier seizoenen, in ‘Tinker Bell en de piraten’ (‘The Pirate Fairy’) begeeft Tinker Bell zich door toedoen van een elfje dat al net zo nieuwsgierig is als zij, zich op een heus piratenschip! Slimme zet van Disney, want met piraten spreek je natuurlijk een veel breder publiek aan dan alleen meisjes die zich graag als elfje verkleden.

We maken kennis met Zarina (in het origineel ingesproken door Christina Hendricks), een elfje dat samen met haar collegaatjes verantwoordelijk is voor de voorraad van het elfenstof. Zarina is echter nogal ambitieus, het is niet dat ze ontevreden is over haar functie, maar het slimme, leergierige elfje wil graag dingen onderzoeken. Door te experimenteren, zo redeneert ze, kom je er vast achter wat er nog meer mogelijk is met elfenstof. Natuurlijk heeft ze gelijk, maar haar baas is wat behoudender en verbiedt haar dingen uit te proberen. En natuurlijk is Zarina ongehoorzaam, net als Tink dat altijd was in eerdere films. En even lijkt haar projectje, dat ze alleen met medeweten van Tink uitvoert, te slagen, maar dan gaat er toch iets mis en Zarina wordt verbannen uit Pixie Hollow. Een jaar later keert ze echter terug, maar haar bedoelingen zijn dan niet zo goed. Heel Pixie Hollow valt door haar toedoen in een diepe slaap, zodat ze ongestoord de volledige voorraad blauwe elfenstof kan stelen. Het is aan Tinker Bell en haar vriendinnen Vidia, Faun, Iridessa, Zilvermist en Rosetta om Zarina achterna te reizen en het magische stof terug te halen. Dat levert een gevaarlijker avontuur op dan ze hadden verwacht…

‘Tinker Bell en de piraten’ is fraai geanimeerd, met oog voor detail en liefde voor de personages en Pixie Hollow. De film zit vol leuke referenties naar het zich later afspelende ‘Peter Pan’ (1953). Het scenario is vakkundig opgebouwd, waardoor de film geen moment inzakt. Het is bij vlagen oprecht spannend! De karakters zijn innemend en grappig, en het loont zich zeker om als de kinderen groter zijn (of naar bed) voor de originele versie te kiezen, want Tom Hiddleston als piraat James is een geweldige aanwinst. Daarnaast bevat ‘Tinker Bell en de piraten’ een aantal lekker in het gehoor liggende liedjes. Thema’s als vriendschap, loyaliteit en op zoek gaan naar je eigen identiteit en talent zijn met zorg in het verhaal verweven en geven de film de welkome diepgang. Het is te hopen dat DisneyToon Studios dit niveau vast weet te houden voor de ‘Tinker Bell’ films, want dat er meer zullen volgen, staat als een paal boven water. En na het zien van ‘Tinker Bell en de piraten’ kun je daar alleen maar met enthousiasme naar uitkijken.

Bioscooprelease: 16 april 2014
DVD- en blu-ray-release: 13 augustus 2014