To All the Boys I’ve Loved Before (2018)

Recensie To All the Boys I've Loved Before CinemagazineRegie: Susan Johnson | 99 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Lana Condor, Noah Centineo, Janel Parrish, Anna Cathcart, Andrew Bachelor, Trezzo Mahoro, Madeleine Arthur, Emilija Baranac, Israel Broussard, John Corbett, Kelcey Mawema, Julia Benson

‘To All The Boys I’ve Loved Before’ is een bestseller van schrijfster Jenny Han en het eerste boek uit een trilogie (gevolgd door ‘P.S. I Still Love You’ en ‘Always and Forever, Lara Jean’). De verfilming is geregisseerd door de relatief onervaren Susan Johnson (met als enige andere speelfilm ‘Carrie Pilby’ op haar naam) en uitgebracht op Netflix.

Lara Jean (een fijne, speelse rol van Lana Condor) is een normale tiener. Thuis is ze de middelste van drie zussen en op school een onzeker meisje net als ieder ander. Haar moeder is overleden toen ze nog jong was, maar hun vader doet het goed als alleenstaande, liefhebbende ouder. En net als alle tieners heeft L.J. haar geheimen. In een doos op de bovenste plank achter in haar kast bewaart ze brieven, die ze geschreven heeft wanneer ze verliefd was op iemand. Vijf in totaal, allemaal in een envelop en geadresseerd aan de desbetreffende jongen.

Niet geheel verrassend blijken de brieven op een dag door iemand gevonden te zijn. Nu Lara Jeans grote geheimen op de post zijn gegaan, staan haar oude en nieuwe vlammen een voor een voor haar neus. Haar grootste nachtmerrie is uitgekomen en zoals een puber betaamt, wil ze niets liever dan zich voor de rest van het schooljaar opsluiten in haar kamer. Dan besluit ze met Peter, een van haar oude crushes, om een nep-relatie aan te gaan. Op deze manier hoopt ze haar huidige liefde ervan te overtuigen dat de brief die hij net ontvangen heeft gedateerd is (Josh is namelijk de ex van haar zus). Uiteraard begint er dan ook wat op te bloeien tussen L.J. en Peter.

‘To All The Boys I’ve Loved Before’ is een prima coming of age film, die met de nodige humor en eigenzinnigheid de juiste snaar zal weten te raken bij de Young Adult doelgroep. De film is vermakelijk, maar blijft altijd binnen de lijntjes van de verwachtingen. Daarmee is het geen vernieuwende film en weet het nergens boven z’n genre uit te stijgen. Is dat erg? Welnee, de film kijkt lekker weg en past daarmee perfect op Netflix.

Julia van Berlo