To Rome with Love (2012)

Regie: Woody Allen | 89 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Elliot Page, Woody Allen, Jesse Eisenberg, Penélope Cruz, Alison Pill, Alec Baldwin, Greta Gerwig, Roberto Benigni, Judy Davis, Ornella Muti, Carol Alt, Riccardo Scamarcio, Giuliano Gemma, Maricel Álvarez, Alessandra Mastronardi, Isabella Ferrari, Luca Calvani, Donatella Finocchiaro, Flavio Parenti, Simona Caparrini, Vinicio Marchioni, Lina Sastri, Alessandro Tiberi, Dominic Comperatore

Voor regisseur Woody Allen is het inmiddels een beproefd recept: neem een bekende Europese (hoofd)stad, kies een groot aantal karakters uit, voeg hier (bij voorkeur) meerdere verhaallijnen aan toe en overgiet dit met een lekker karakteristiek sausje en voilà, een nieuwe film is een feit. Na eerder Barcelona (‘Vicky Cristina Barcelona’), Londen (‘You Will Meet a Tall Dark Stranger’) en Parijs (‘Midnight in Paris’) te hebben aangedaan is het met ‘To Rome with Love’ de beurt aan de schitterende Italiaanse hoofdstad om als filmdecor gebruikt te worden.

Het verhaal van ‘To Rome with Love’ uitleggen is makkelijker gezegd dan gedaan. Er is niks mis met meerdere verhaallijnen, graag zelfs, maar Woody Allen maakt het in zijn nieuwste film wel een tikje te bont qua aantal. Zo maken we kennis met architect John (Alec Baldwin), die voor vakantie terug is in zijn vroegere woonplaats Rome en hier al snel het koppel Jack (Jesse Eisenberg) en Sally (Greta Gerwig) tegenkomt, die hem erg doen denken aan hoe hij zelf vroeger was. Verder hebben we voormalig operaregisseur Jerry (gespeeld door Woody Allen zelf), die samen met zijn vrouw naar Rome is gekomen om zijn dochter Hayley (Alison Pill) en haar verloofde Michelangelo (Flavio Parenti) te ontmoeten. Tijdens deze ontmoeting maken ze kennis met de ouders van Michelangelo en diens vader Giancarlo (Fabio Armiliato) blijkt een geweldige operastem te hebben.

Alsof dit nog niet genoeg is hebben we ook nog het net getrouwde koppel Antonio (Alessandro Tiberi) en Milly (Alessandra Mastronardi), die een dag lang per ongeluk van elkaar gescheiden worden. Tijdens deze dag raken ze beiden op iemand anders verliefd, Antonio op een callgirl (gespeeld door Penélope Cruz) en Milly op de beroemde acteur Luca Salta (Antonio Albanese), door wie ze verleid wordt. Tot slot is er nog een vierde verhaallijn: die van Leopoldo Pisanello (Roberto Benigni), een doodnormale man die opeens vanuit het niets de bekendste man van Rome wordt, met alle gevolgen van dien.

Het blijkt lastig om vier verschillende verhalen, die allemaal los van elkaar staan en volledig langs elkaar lopen, interessant te maken. Dat niet alle verhaallijnen even goed uitgewerkt zijn, speelt daarbij zeker mee. Met name het verhaal van Leopoldo, de gemiddelde burger die beroemd wordt, is heel vreemd en de humor komt totaal niet uit de verf. Het is dan ook veilig te stellen dat Woody Allen zich een beetje verslikt heeft in zijn eigen ambities. Geen van al deze verschillende verhalen is bovengemiddeld interessant en de karakters zijn stuk voor stuk redelijk inwisselbaar en oppervlakkig. ‘To Rome with Love’ voelt meer als een soap aan dan een speelfilm, een soap die naar het einde toe steeds langdradiger wordt en veel te veel voortkabbelt.

‘To Rome with Love’ is een film die slechts bij vlagen interessant is. Het verhaal van Jerry die probeert Michelangelo als operazanger te laten doorbreken, maar er achter komt dat diezelfde Michelangelo eigenlijk alleen goed onder de douche kan zingen, is op sommige momenten nog wel grappig. Ook de muziek is goed getroffen en lekker karakteristiek. Toch hangt de hele film als los zand aan elkaar. De potentie van Rome wordt amper benut en het is jammer te constateren  dat het net zo goed een willekeurige andere grote stad had kunnen zijn waarin de verschillende verhalen zich afspelen. Daar waar ‘Midnight in Paris’ nog een schot in de roos was, is ‘To Rome with Love’ in vergelijking hiermee een wel erg grote stap terug.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 23 augustus 2012
DVD- en blu-ray-release: 7 maart 2013