Todo sobre mi madre – All About My Mother (1999)

Regie: Pedro Almodóvar | 97 minuten | drama | Acteurs: Cecilia Roth, Marisa Paredes, Penélope Cruz, Candela Peña, Antonia San Juan, Rosa María Sardà, Fernando Fernán Gómez, Fernando Guillén, Toni Cantó, Eloy Azorín, Carlos Lozano, Manuel Morón, José Luis Torrijo, Juan José Otegui, Carmen Balagué

Terecht de winnaar van de Golden Globe Award voor de beste buitenlandstalige film van 1999 en winnaar in Cannes in de categorie beste regisseur van 1999. Almodóvar zet in deze film een schitterend en sterk portret neer van de levens van zes ‘vrouwen’ uit totaal verschillende hoeken van de samenleving die samen hun troost, vreugde en verdriet delen.

‘Todo sobre mi madre’ is dan ook een ode aan de vrouw en aan Almodóvars eigen moeder in het bijzonder. Zij moet een krachtige vrouw zijn die veel mee heeft gemaakt. Want wat er in deze film aan drama over je heen komt, is bijna teveel om als één persoon te dragen. Dat geldt voor ieder karakter voor zich, maar nog het meest voor Manuela die wel heel veel te verkroppen krijgt, maar zich overal heldhaftig doorheen weet te bijten. Deze rol wordt zeer goed gespeeld door Cecila Roth, die ook heel even op de achtergrond te zien is in Almodóvars daaropvolgende film ‘Hable con ella’ (2002).  Fenomenaal is de rol van Agrado, gespeeld door Antonia San Juan. Zelden maak je een speler mee die werkelijk zo grappig is in haar totale persoon. Zij zorgt er in haar eentje voor dat de film niet als een blok aan je been blijft hangen, ook al ontkomt Agrado niet aan haar portie ellende. Het wordt door haar licht en met zeer veel humor gedragen.

Op één ding zal je Almodóvar nooit betrappen en dat is het inzetten van standaard typetjes en patronen. Almodóvar staat bekend om zijn voorliefde voor extreme personages en situaties en de karakters in zijn films voeren dan ook vaak de meest vreemde beroepen uit, maar wel op zo’n manier dat dit als heel menselijk en normaal overkomt. Subtiele symboliek is hem niet vreemd. Het voorwoord in het boek van Esteban vormt eigenlijk het thema van de film, maar het is ook het begin van zijn verhaal over zijn moeder. (‘Todo sobre mi madre’ betekent “alles over mijn moeder”). De oplettende kijker wordt telkens beloond met speelse broodkorreltjes die Almodóvar uitstrooit in zijn films. Veel zaken laat hij aan de kijker zelf over voor eigen interpretatie, zoals de reden voor de moeizame relatie tussen Rosa en haar moeder. Het geeft zijn films een grote meerwaarde, want het zijn geen kant-en-klaar-maaltijden. Er wordt ook geen oordeel geveld over de mensen in de film. En de personages, hoe extreem ze mogen zijn, zijn nooit zo overdreven dat ze niet meer geloofwaardig zijn. De balans is zo evenwichtig afgesteld dat deze film met recht een meesterwerk mag worden genoemd.

Saskia Bruins