Toen was geluk heel gewoon (2014)

Regie: Ineke Houtman | 90 minuten | komedie | Acteurs: Gerard Cox, Joke Bruijs, Sjoerd Pleijsier, Coby Timp, Tina de Bruin, Edo Brunner, Walter Crommelin, Katja Herbers, Alexander Heeren, Ton Kas, Huib Rooymans, Justin van Kampen, Paul van Soest

‘De rek is eruit’, dat was de titel van de allerlaatste aflevering van de razend succesvolle KRO-televisieserie ‘Toen was geluk heel gewoon’, die op 3 juni 2009 op de buis was. Ruim vijftien jaar lang kon er in de Nederlandse huiskamers genoten worden van de belevenissen van de knorrige Rotterdamse trambestuurder Jaap Kooiman (Gerard Cox), zijn vrouw Nel (Joke Bruijs) en hun buurman en beste vriend Simon Stokvis (Sjoerd Pleijsier). De allereerste aflevering speelde zich af in het Rotterdam-Zuid van 1959 (op moment van uitzenden precies 35 jaar geleden) en de kijker groeide in de loop der jaren mee met de personages. Hoewel de ‘rek’ er dus uit was, moest er volgens goed (Nederlands) gebruik nog wel een bioscoopfilm komen van de succesvolle serie. En die film is er nu. ‘Toen was geluk heel gewoon’-de film speelt zich af in 1974. Veel van de gezichten (Meneer Harmsen, Hopjes, Henk van der Berg, Karel van Dam en Bas) die we van tv kennen, zijn ook nu opgetrommeld om het allemaal nog eens dunnetjes over te doen.

Wie 1974 zegt, zegt de verloren WK-finale tegen (toen nog West-)Duitsland. Een wedstrijd die niet helemaal verloopt zoals Jaap Kooiman zou willen. Nadat hij trainer Rinus Michels en de spelersgroep een flinke verbale veeg uit de pan heeft gegeven, gooit hij uit pure frustratie zijn televisie uit het raam. En laat daar nou net zijn schoonmoeder (Coby Timp) lopen om haar hondje uit te laten. Het arme beestje overleeft de aanslag niet en Jaap heeft daardoor niet alleen ruzie met Nel, maar krijgt ook een rechtszaak aan zijn broek wegens poging tot moord. Hij probeert zichzelf nog te verdedigen, maar dat heeft alleen maar een averechts effect en de rechter eist dat hij zich psychisch laat onderzoeken. En Jaap Kooiman in een gesticht, dat levert natuurlijk geheid knotsgekke situaties op, zeker als hij met hulp van onder andere Simon Stokvis en meneer Harmsen probeert te ontsnappen. Ondertussen mag hij wel op zijn tellen passen, want zijn geliefde echtgenote Nel flirt hevig met haar aalgladde yoga-instructeur Appie (Ton Kas).

De trouwe kijkers van de televisieserie krijgen met ‘Toen was geluk heel gewoon’-de film precies waar ze op zaten te wachten: een extra lange aflevering van hun favoriete tv-programma, met de vertrouwde platte (Rotterdamse) humor en de bekende ‘running gags’. In een prachtig en tot in detail uitgewerkt decor, dat moet absoluut gezegd worden. Net als de latere afleveringen van de serie wordt ook in de film een flinterdun lijntje bewandeld tussen charmante nostalgie en melige oubolligheid. De meter slaat in dit geval echter te vaak door naar dat laatste, minder complimenteuze stempel. Scenarioschrijver Lars Boom en regisseur Ineke Houtman hebben vermoedelijk groen licht gekregen om alle remmen los te gooien, wat een hoop kolderiek spektakel oplevert. Het niveau van de grappen is echter discutabel en de acteurs (met name die in de bijrollen) gaan meer dan eens over de schreef. Voor het script hoef je deze film dan ook niet te kijken, ook niet als je fan bent van de serie. De koek lijkt nu toch echt definitief op.

Bioscooprelease: 10 april 2014
VOD-release: 7 oktober 2014
DVD-release: 21 oktober 2014