Tom à la ferme (2013)

Regie: Xavier Dolan | 95 minuten | drama, thriller | Acteurs: Xavier Dolan, Pierre-Yves Cardinal, Lise Roy, Evelyne Brochu, Manuel Tadros, Jacques Lavallée, Anne Caron

Niets is wat het lijkt in de vierde film van het Canadese multi-talent Xavier Dolan. In ‘Tom à la ferme’, gebaseerd op een gelijknamig toneelstuk, worden drama- en thrilleringrediënten vermengd tot een schoon stukje cinema. Met zijn vijfentwintig jaar is Xavier Dolan een opvallend figuur, het schrijven, regisseren en spelen in één en dezelfde film is niet voor veel mensen van die leeftijd weggelegd. Dit is echter op geen moment een probleem, ‘Tom à la ferme’ is namelijk een zeer geslaagd nummer van one-man band Dolan.

Tom (Xavier Dolan) reist af naar het platteland om de begrafenis van zijn geliefde bij te wonen. Eenmaal aangekomen blijkt dat de familie van zijn vriend niet van zijn bestaan af weet. Als de moeder en broer van zijn overleden geliefde hem om onduidelijke redenen proberen vast te houden op de boerderij ontstaat er een mysterieus kat-en-muis-spel. Deze onwetendheid is kenmerkend voor de film. Het gebrek aan transparantie in handelingen en denkwijzen van de personages zorgt voor een constante toevoer van twijfels. Toch worden de kijker in deze zee van twijfels genoeg aanknopingspunten geboden om grip te krijgen op de gebeurtenissen.

Naast de nodige spanning binnen de plot is er ook genoeg ruimte voor een spel van verlangens. Waar moeder en broer een relatie hebben waar Freud van zou smullen staat de boerderij van de familie in een semi-incestueus dorpje. Wie wil wat en waarom? De abstracte emoties lijken voor de personages zelf ook ondoorgrondelijk. Des te knapper dat de kijker toch nooit echt verdwaald in deze schimmige duisternis.

Op een unieke manier weet Xavier Dolan een persoonlijk drama te combineren met een onvervalste thriller. Juist dit genre-overschrijdend karakter maakt ‘Tom à la ferme’ zeer boeiend. De film valt namelijk niet direct ergens te plaatsen waardoor hij vaak voor verrassing zorgt. Met uitstekend spel en aansluitende beelden bewijst Dolan zich wederom als bijzonder begaafde filmmaker.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 17 april 2014
DVD-release: 11 september 2014