Tony 10 (2012)

Regie: Mischa Kamp | 85 minuten | familie | Acteurs: Rifka Lodeizen, Jeroen Spitzenberger, Faas Wijn, Annet Malherbe, Carlo Boszhard, Anna Drijver, Loek Peters

Tien redenen om ‘Tony 10′ te kijken:

1. Het scenario van Mieke de Jong (‘Oorlogswinter’, ‘Knetter’) balanceert op een prettige manier tussen de manier waarop kinderen hun omgeving bekijken en de gecompliceerde wereld van volwassenen. In ‘Tony 10’ zijn de problemen levensecht, maar daar wordt op een bijna magische manier tegen gevochten door de bijna tienjarige hoofdpersoon. Zo is het helemaal niet raar om de hulp van de koningin in te roepen bij moeilijkheden en pak je als je vervoer nodig hebt gewoon een hijskraan.

2. Het onderwerp, echtscheiding, is helaas iets waar veel kinderen (en dus ook grote mensen) mee te maken krijgen. Het effect dat zo’n ingrijpende gebeurtenis heeft op kinderen is vaak erg groot en ‘Tony 10’ behandelt het thema op een manier die de doelgroep zal herkennen: Tony Wagemans wil niets liever dan dat de situatie weer was zoals vroeger, toen hij, zijn vader Gilles en zijn moeder Sissy nog een hechte drie-eenheid vormden, zoals in het begin van de film te zien is. Hij gelooft dan ook met heel zijn hart dat het weer goed komt. Maar ‘Tony 10’ laat ook zien dat het soms niet altijd loopt zoals je wenst en dat dat ook weer voordelen kan hebben.

3. Annet Malherbe. Doe ons zo’n koningin alstublieft! De actrice verbeeldt de rol van koningin zo heerlijk hilarisch dat ze elke scène waarin zij haar adellijke opwachting maakt steelt. Zonder Annet Malherbe geen ‘Tony 10’, een andere actrice in deze rol is eenvoudigweg niet denkbaar.

4. Faas Wijn is de held van het verhaal en windt de kijker met gemak om zijn vingers. Of moeten we zeggen ‘fikken’ of ‘jatten’? Op innemende wijze zet hij het titelpersonage neer en maakt hij van Tony een slimme jongen met een hart van goud. Jongens zullen naar hem opkijken omdat hij zo kordaat en heldhaftig is, meisjes zullen vast verliefd op ‘m worden en bij de volwassen kijkers zal hij vertedering opwekken.

5. De regie van Mischa Kamp verdient een grote pluim. Dat de filmmaakster uitstekende familiefilms weet te maken, stond al vast, maar met de lichtvoetige behandeling van een loodzwaar thema als echtscheiding in het alle leeftijden aansprekende, overzichtelijk vertelde ‘Tony 10’ voegt ze zonder twijfel een nieuwe topper aan haar CV toe.

6. Rifka Lodeizen, die de rol van Tony’s moeder Sissy speelt, loopt misschien het risico om getypecast te worden als moeder. In ‘Patatje oorlog’ zette ze al een prima prestatie neer als moeder van de negenjarige Kiek, die haar dochters onzekerheid over de veiligheid van haar vader moest wegnemen. In ‘Heen en weer dag’, een korte film, speelde ze eveneens de moeder van Faas Wijn, maar daarin was zij degene die een punt achter het huwelijk (met Jeroen Spitzenberger, hier Tony’s vader!) zette. Getypecast of niet, het is altijd een genot om de getalenteerde actrice aan het werk te zien. Haar personage is lief, eerlijk en realistisch, ze weet oprecht te ontroeren en je gunt haar het allerbeste. Dat Tony zijn moeder de allerliefste van de wereld vindt, dat geloof je direct!

7. Jeroen Spitzenberger (‘Süskind’) zet het grote kind dat Tony’s vader Gilles in feite is, op overtuigende wijze neer. Het is in deze sprookjesachtige setting heel aannemelijk dat hij vanaf de geboorte van zijn zoon weet op te klimmen van kraanmachinist tot minister van Verkeer en Waterstaat en beide functies passen hem. Hij is tegelijkertijd een slechte en een goede vader: zo onbetrouwbaar als de pest, maar toch verdient hij Tony’s onvoorwaardelijke liefde.

8. De bijrollen, vertolkt door Anna Drijver, Loek Peters en Carlo Boszhardt zijn verrukkelijk. Anna Drijver is lekker bitchy, precies zoals een kind zich de vrouw voorstelt die zijn vader van hem en zijn moeder heeft afgepakt. Erg grappig is ze tijdens de gedwongen rondleiding die ze door het huis van de koningin krijgt als Tony haar aanwezigheid even niet kan gebruiken. Loek Peters als Toep heeft maar een paar scènes, maar evenals die van Carlo Boszhardt, die Tony’s koningshuisminnende leraar speelt, maken deze wel indruk.

9. De aankleding. Het paleis, het huis van Tony en de kraanwerkplaats waaraan deze staat, Tony’s school, het ziet er schitterend en verzorgd uit. Authentiek, maar ook net een beetje buiten de realiteit. Vanaf Tony’s huis is het maar een klein eindje fietsen en je staat voor het paleis van de koningin, met de prachtige oprijlaan en de tuin waarin de koningin graag loopt te wroeten.

10. Kraanmachines. Die zijn gewoon cool. En als je ziet wat voor trucjes Tony van zijn vader leert, zul je dat alleen maar beamen.

‘Tony 10’ is een kwaliteitsjeugdfilm waar Nederland trots op mag zijn. Gaan zien!

Bioscooprelease: 15 februari 2012